foto Driversweb.cz

Youngtimery na Driverswebu – Lady M

Datum článku: 17.9.2012 | Autor textu: Petr Jeřábek

V Petrově garáži je nový přírůstek. Má pohon správných kol, motor vepředu a plátěnou střechu. A pár křížků na krku. Jak také jinak. Jenže pozor – není z Británie!

Všichni asi známe heslo „všechno špatně, zpátky na stromy“.  A přiznám se, že jsem poslední dobou ve výrazném psychickém rozpoložení a začínám toto heslo používat na ledacos. Občas to dokonce vypadá, jako bych chtěl bojovat za návrat normálního telefonu s vytáčecím kolečkem na pružině. Moment, ještě přece jen nejsem důchodce, ale proč se obklopujeme v životě tolika nesmysly? Nestačí nám snad jen jedna vinylová střecha nad hlavou, dvouvačková šestnáctistovka, která startuje na otočení klíčku teplá i studená, a pohod zadní nápravy? Mně tak nějak ano, stačí.

Právě jsem si koupil MX5 první generace, dámy a pánové. Víme o ní už leccos, víme, že není autem jen pro homosexuály, a také víme, že je nutné si pořídit jednaosmičku, aby to alespoň trochu jelo. No a já si pořídil základní jednašestku bez samosvoru. Teď bych se měl patrně drbat na bradě a přiznat, jaký jsem břídil. Ale čtěte dál.

Ve svém dosavadním životě jsem najel s roadstery zhruba dvacet tisíc kilometrů, z toho většinu v Mazdě MX5 poslední generace NC. Proč jsem si propánaboha tedy kupoval tu starou? To je právě ta věc, kterou tady chci vysvětlit. Mazdy MX5 všech generací mají svým způsobem dar od boha, a je to tedy trošku japonský bůh, ale šíří radost kolem sebe. Je to určitá droga, kterou okusíte a jste vtažení, nemůžete prostě přestat. Ta poslední generace MX5 navíc obstojně rychle jezdí a nabízí docela dobrou výbavu a kvalitní materiály. Jenže droga jménem MX5 funguje daleko intenzivněji, když tyhle praktické věci chybí. Vlastně u MX5 NA jasně balancujeme na hranici mezi anglickým klasickým roadsterem a roadsterem který ehm... funguje.

Tohle mě na „enáčku“ fakt baví. Jede tak trochu jako vyladěný Spitfire, ale vím, že bez problému nastartuju a že při bouřce do ní nenateče. Ty hardcore pacienti z nás si řeknou, jestli to není škoda, že ani do MX5 NA nezatéká, ale fakt je to výhoda. Prostě je to auto, které jede podobně vesele jako čtyřicet let stará anglická klasika, která kdykoli odjede z křižovatky nebo se neutopí v louži po letní bouřce. A k tomu všemu dáte enáčku poměrně rychle nějaké jméno. A tím pádem se vaše nebo moje Lady M  stane rázem rodinné zvířátko, něco jako morče, kočička, pejsek nebo klidně i želva.

Dost bylo trapného sentimentu, pojďme ji pořádně protáhnout po okresce. Naše Lady M má zajímavou vlastnost. Dalo by se to snadno definovat jako poddajnost. Pokud právě nejsem závodník v Caterham Academy anebo DTM, neohrnu nos a neřeknu, že jezdí děsně měkce. Je fakt, že částečně je to pravda, ale ta měkkost a přívětivost podvozku vytváří jedinečný řidičský zážitek. Tahle Mazdice totiž umí komunikovat skrz všechna čtyři kola, dokáže rozpoznat, co se opravdu děje na silnici a na které nápravě se zrovna bude chtít sklouznout. Když nejste dřevo nebo zarytý předokolkař, nebude téměř nikdy nedotáčivá. Spíš se projeví velmi vyváženým, relativně dobrým gripem a lehkou nervozitou anebo spíš elasticitou na zadku. Tohle fakt dává hromadu času na to, abyste věděli, jak na tom jste s přilnavostí a tím pádem s ní praští více méně jen ignorant. No, možná beru zpět, protože nikdy nevíš, jak dopadne příští nedělní ranní vyjížďka.

A co motor, není ta šestnáctistovka slabá? Je. Jako ona je sice slabá, ale pokud pochopíte poslání Lady M, zjistíte, že k autu sedne jako „prdel na hrnec“. Japončíci dlouho ladili, jaký projev a zvuk má mít MX5. A ten vývoj je znát. Mnoho lidí si myslí a taky se to dočtete, že předlohou pro MX5 byl Lotus Elan, dnes nazývaný jako Baby Elan, ale tuhle poctu bych naší Lady M nepřisuzoval. Spíš miřme do oblasti Spitfira a MGB. Zvuk, a to speciálně při decelaraci oblíbeného Spíťu, připomíná dospělostí a přátelskostí řízení zase MGB. Toho Lotusu je tam asi přece jen málo, spíš samozřejmě vzhled a otevírací očička Elan připomínají. Na druhou stranu design světel je jednoznačně převzatý od Lancie Stratos, a to přece jen není špatný oddíl.

A co napsat závěrem? Snad jen že si s mojí Lady M budu fakt užívat, jak nejlíp to fyzicky zvládnu, a jestli jste teď zrovna zrudli závistí, pořiďte si podobnou. Bude vás stát typicky osminu ceny nové Toyoty GT86 a pobavíte se skoro stejně a navíc hned, protože na MX5 NA se zatím pořadníky nezavádějí. Musíte se ale psychicky připravit na ten návrat k základům.

 

 

Líbí se vám tento článek? Nebo jste pobouřeni? Napište nám vás názor dolů do diskuze pod článkem.

Máte pocit, že byste to uměli taky? A třeba ještě lépe? Milujete auta a vše kolem a máte světu co říci? Rádi vám dáme prostor! Přihlašte se do našeho konkurzu a ukažte, co umíte! Klikejte zde.

 

Galerie

Komentáře