foto Driversweb.cz

Duše auta stále žije – BLOG

Datum článku: 12.3.2017 | Autor textu: Martin Jánský

Všechna auta jsou stejná… Nebo ne? Jsou něčím víc jen než anonymními plechovkami určenými na dopravu z bodu A do B? Mají stále charakter, emoce a duši?

Ok, ano, všechna auta jsou stejná. Do určité míry. Vysoká konkurence a svazující normy nutí všechny výrobce jít stejným směrem s podobnými výsledky složitých rovnic – motory, výkony, spotřeby. Při pohledu do tabulek se podobají jako vejce vejci a díky technickému pokroku na skutečně mizerné auto už dnes skoro nenarazíte. Dokonce ani ve Francii. Pokud tedy auta moc neřešíte, klidně si vyberte podle toho, které se vám nejvíc líbí, nebo v jakém servisu vaří lepší kávu.

Odlepte znáčky a nepoznáte, který je který

Ale to je jen část pravdy. I u dnešních aut se totiž dají najít známky charakteru, kterým se od sebe odlišují, i když si na jejich hledání musíte někdy vzít lupu. Podívejte se třeba na auta oblíbeného céčkového segmentu – Cactus překypuje osobitostí a i30 je zase zoufale nijaký, Mazda3 je nejlepší za volantem, 308 ze sedačky spolujezdce a Rapid z kufru, Tipo není dobré vůbec v ničem a Golf naopak naprosto ve všem. Stačí jedno krátké svezení a vyberete si mezi nimi i bez týdnů porovnávání parametrů a ceníků.

Nedokážete si vybrat? Svezte se a budete mít okamžitě jasno.

Každá automobilka přistupuje k vývoji trochu jinak a to se odráží i na charakteru aut – Hondy jsou precizní, Subaru mechanická, Volva uklidňující, Škodovky praktické a Peugeoty příšerné. Svou svéráznou osobností pak nenápadně působí na své řidiče a jejich náladu. V Audi máte potřebu neustále někam spěchat, vyřizovat emaily a občas někoho cvičně seřvat – LIKE A BOSS. BMW jsou stejná, akorát je docela příjemné je řídit, v Lexusu se spíš jen vezete a v Mercedesu přemýšlíte, kde si necháte postavit hrobku.

Doveze vás až do hrobu a nechá se s vámi i pohřbít

Ještě větší rozdíly jsou u sportovních aut a každé z nich si budete užívat trochu jinak. V rozpustilé Fiestě ST se smějete od ucha k uchu a v seriózním Polu GTI jste koncentrovaně rychlí, s Méganem RS si hrajete na amatérského okruhového závodníka a s Focusem RS na amatérského rally závodníka, Cayman vás nutí být dokonale přesní a M2 zase pálit gumy. Gran Turismo z vás udělá extravagantního elegána, F-Type distinguovaného gentlemana a AMG GT divokého chuligána.

POWAAA!

Nevzdávejte se tedy nadějí – nemusíte se ponořit do hlubiny automobilových dějin k prorezlým a olítaným vránám, abyste našli aspoň kousek charakteru. Moderní auta ho mají taky. Svezte se a nechte ho na sebe působit. Třeba mi pak dokážete vysvětlit, co je na Octavii TDI tak specifické, že nutí řidiče neustále myškovat, předjíždět před horizontem nebo vyblikávat ve 180 km/h na dálnici, zkrátka co z nich dělá takové debily.

Nejčastější pohled na novou Octavii TDI

Komentáře