foto Driversweb.cz

BMW 530d xDrive – návrat krále

Datum článku: 10.5.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Minulá generace pětky byla výbornou limuzínou, ale zapomněla na radost z jízdy. Jak si povede nejnovější generace?

Jako první kapky vyzrálé whisky, které vám sklouznou na jazyk, jako potáhnutí z pravého kubánského doutníku nebo jako když stahujete krajkové prádlo (pokud možno ne ze svého těla) – právě takhle jemné a delikátní je podání výkonu nového 530d.

Léta honby inženýrů BMW za svatým grálem dokonalé souhry úžasných řadových šestiválců s brilantními osmistupňovými automaty přinesly své ovoce v podobě dosažení absolutní symbiózy – zcela neznatelná přeřazení spojují zátah do jedné nekonečné vlny, na které se pohodlně vezete. Žádné pocukávání hlavou, žádné změny zvuku, žádné přerušení proudu newtonmetrů, jen poskakující ručička otáčkoměru, pokud se na ni vážně soustředíte. Pocitově ale řazení vůbec nezaznamenáte.

Stejnou jemnost si uvědomíte i ve chvíli, kdy sevřete tlustý, kůží obšitý věnec volantu. Nemusíte ho drtit celými dlaněmi, jen se s ním propojíte skrz bříška prstů a už cítíte, že ho máte plně pod kontrolou. A pak je tu podvozek. Nebo je to možná vzduchový polštář jako u vznášedla. Vidíte před sebou díru v silnici, zatínáte zuby a čekáte ránu… a on se jen zhoupne se vzdáleným žuchnutím.

Přesně takhle má jezdit správná limuzína – komfortně plavně, naprosto neslyšně a zcela hladce, zatímco ji vedete jen drobnými pokyny. Přiznejme si, že minulá generace pětky nebyla v oblasti pohodlí o mnoho horší, ale když došlo na zatáčky, připadali jste si spíš jako lodivod než řidič. Tahle nová, to je ale docela jiné kafe.

Přepnutí do sportovního režimu je pro sametové pohonné ústrojí jako kopanec do vajec – pěkně ho tím rozpálíte a z ospalého médi se stane zabijácká šelma na lovu požírající stovky metrů asfaltu na jediné zatažení za pádlo pod volantem a přišlápnutí pedálu plynu. Verzi 30d totiž pohání 265 koní a masivních 620 Nm, takže stovka za 5,4 sekundy není žádný problém. Ale nebojte, není rychlá jen v přímce…

Ostré brzdy, hodíte auto do zatáčky a při jemné práci s plynem přesně cítíte, jak se část výkonu přesune na přední kola pro lepší trakci, ale většina jde na vnitřní zadní kolo, kolem kterého se celé auto otáčí. Plnej, zrychlení mačkající vnitřnosti, ostré brzdy, další přesně říznutý vingl, hbité přenesení váhy v šikaně, zadek si hned přisedne a už vás tlačí na další rovinku. Po pár zatáčkách si rozumíte jako nejlepší kamarádi – bez dohadů a vnucování svých pohledů na věc tomu druhému.

Funguje to přesně tak, jak byste od správně vychované limuzíny od BMW čekali, vlastně možná ještě o chloupek lépe. Auto se kolem vás o číslo smrskne a jde vám poslušně na ruku, nechá se vést úspornými vstupy a překypuje jistotou, i když jedete úplnou palici. Přesto nedokáže strhnout, na to jste od všeho trochu moc odtržení. Spíš si vychutnáváte preciznost řízení a kroutíte hlavou nad neuvěřitelným talentem auta.

Není pochyb, že sedmá generace vrací pětkové BMW na trůn manažerských limuzín. Je správně uklidňující a uvolňující, našlapaná nejmodernější bezpečností, komfortní a konektivní technikou (mrkněte do tabulky níže), má propracovaný interiér celý zalitý náladovým ambientním osvětlením s měnitelnou barvou. Ale nejdůležitější je, že i bez všeho toho rozmazlujícího pozlátka je v jádru především skvěle navrženým a perfektně odladěným autem, které je radost řídit. Vítej zpátky, BMW!

 

TECHNIKA

Platforma

Pětkové BMW generace G30 stojí na platformě CLAR sdílené s aktuální sedmičkou G11 – konstrukce staví na vysokopevnostní oceli, hliníku a hořčíku, na rozdíl od sedmičky ale není vyztužená CFRP (karbonem vyztužené plasty). I tak při lepší strukturální pevnosti oproti předchůdci shodila 100 kilo. Taky má skvělou aerodynamiku s Cx = 0,22 – futuristické superkupé i8 má Cx = 0,28.

Motory

Základní 520d je určitě skvěle kultivovaný a úsporný, ale vy potřebujete šestiválec, protože ten svým charakterním zvukem odděluje prémiové auto od běžné konfekce. Totéž platí i pro benzíny, jenže pozor – 530i je stále jen dvoulitrový čtyřvál, takže berte až 540i. Obě verze vás vyjdou v základu na 1,5 milionu. Au!

Bezpečnostní chůvičky

O krok blíž autonomnímu řízení – adaptivní tempomat s asistentem řízení a jízdy v pruzích funguje do rychlosti 210 km/h a pracuje velmi spolehlivě. Je tu také asistent pro změnu jízdního pruhu nebo rychlostní asistent reagující na značky rychlostního omezení. Nechybí ani pomocník při vyhýbacích manévrech nebo varování před vozidly přijíždějícími ze strany. Budete se cítit vážně bezpečně… ale klidně všechno můžete i povypínat a mít vše pod vlastní kontrolou. Skutečně geniální je ale parkovací systém – natáčecí kamery, rozhled 360° s možností pohledu "zvenčí" a detailní vizualizaci sledování překážek kolem celého auta.

Elektronika

Nejlepší head-up displej (doplňuje digitální palubku) na trhu podporuje nejlepší infotainment na trhu. Nový iDrive má 10,25palcový displej a široké možnosti konektivity, navíc je neustále online, aby vám dodal nejnovější informace z dopravy, našel parkovací místo, ukázal nejnovější e-maily nebo nastreamoval oblíbenou hudbu přehrávanou přes 1400wattové audio Bowers & Wilkins Diamond s výškovými reproduktory z čistého syntetického diamantu. Taky podporuje ovládání gesty, které zatím působí dost samoúčelně. Podobně lze vnímat Display Key, kterým můžete sledovat stav auta, a dokonce ho na dálku zaparkovat (nebo vyparkovat) do těsného parkovacího místa. Šikovná maličkosti nebo blbosti dobré akorát na machrování v hospodě? To už záleží jen na vás.

Za zapůjčení testovacího vozu děkujeme společnosti Renocar.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Fantastická spolupráce motoru a převodovky – Stále trochu odtažité
+ Perfektně odladěný podvozek – Šestiválce na ústupu   
+ Řidičsky velmi uspokojující  
+ Ostře řeže zatáčky i komfortně polyká dálnice     
+ Nálož pokrokové techniky  

Technické parametry vozidla BMW 530d xDrive:

Základní cena vozu

1 599 000 Kč

Motor

řadový šestiválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

2 993 cm3

Výkon

195 kW (265 koní) při 4 000 ot./min.  

Točivý moment

620 Nm při 2 000 ot./min.

Hmotnost

1 770 kg

Výkon/hmotnost

149 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

5,4 s

Max. rychlost

250 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

5,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

66 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

multi-link

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 936 mm

Šířka

1 868 mm

Výška

1 466 mm

Rozvor náprav

2 975 mm

Objem zavazadlového prostoru 

530 l

Galerie

Komentáře