foto Driversweb.cz

Fenomén 911 – půl století honby za dokonalostí

Datum článku: 20.7.2012 | Autor textu: Tomáš Čanda

Následující text není poctou Porsche 911, ale suchým konstatováním faktu, že 911 je nejlepší všestranný sportovní vůz. Zatímco ostatní upadnou pod vrstvou prachu v zapomnění, devětsetjedenáctka zůstává funkční a cool i přes své změny.

Model 911 je na světě bezmála padesát let! Ale pozor, není to padesát let jen jména „911“, nýbrž celé koncepce. Z ne úplně šťastného receptu se stal fenomén, kterého se Porsche naštěstí drží dodnes. Řeč je o ingrediencích, jako jsou šestiválcový motor typu boxer uložený za zadní nápravou, pohon zadních kol a typický tvar karoserie. Až bude lidstvo hledat osmý div světa, tak bych o jednom věděl.

Přestože 911 není nejrychlejší, pro mnohé automobilové fandy ani nejkrásnější, zůstává měřítkem pro ostatní automobilové výrobce. Věc, která mně na 911 fascinuje, je její každodenní použitelnost. Ano, i s tak malým kufrem vpředu a pro lidské tělo nepoužitelnými zadními sedadly se s 911 dá v pohodě jezdit do práce. Kolik majitelů Lamborghini může o svém voze prohlásit totéž? Porsche 911 je známé i pro svoji trvanlivost a kvalitu. Pětadvacet let starý Jaguar bude ve stavu šrotu nebo krásného veterána, stejně staré Ferrari bude mít najeto jen pár tisíc kilometrů a 911? S velkou pravděpodobností bude mít původní lak i interiér a šestimístnou cifru na tachometru. Když o nějakém voze prohlásíme, že je starý, jako bychom tím nepřímo říkali, že je za zenitem, protože je tu nový model. Porsche 911 by podobných narážek mělo být ušetřeno díky nesmrtelnému designu a kvalitě.

V úvodu jsem zmínil přetrvávající koncepci, ale to neznamená, že se 911 nemění. Mnohdy jsou pak tyto změny terčem kritiky automobilových novinářů. U generace 996 to byl přechod na vodou chlazené motory a nyní u 991 je to elektromechanický posilovač řízení. V poslední době čtu mnoho článků týkající se aktuální generace 991 a tak tuto kritiku zaznamenávám. Něco vám povím, novou 991 jsem řídil, a kdyby všechna auta měla posilovač jako tohle Porsche, pak by byl svět mnohem lepším místem k životu. Nemohu srovnávat se staršími modely, ale zcela vážně říkám, že současná devětsetjedenáctka je vynikajícím automobilem. Snažily se vás předchozí 911 vylekat k smrti nebo rovnou zabít? U současné 911 se toho bát nemusíte. Věřte nevěřte, ale vůz přesto nepřišel o své kouzlo. Moderní motor má stále ten mechanický zvuk a je umístěn na „špatném“ konci auta. Při běžné jízdě to nepoznáte, to až v momentě, kdy na 911 začnete v zatáčkách tlačit, vám auto nezáludně připomene své rozložení váhy. Přátelská 911? Jistě, a v jádru pořád dravá. Za tohle si Porsche zaslouží pochvalu.

Na 911 je nutné nahlížet komplexně. Každá generace reflektovala dobu svého vzniku, úroveň technického vývoje, trendy, ekonomiku a zákazníky. Svět se mění, my se měníme, a proto se musí měnit i 911. Nemůže ustrnout v jednom bodě, ačkoli by si to někteří z vás přáli. To by pak 911 nemohla být měřítkem pro ostatní a hlavně, málokdo by si ji koupil. Obdivuji Porsche za to, jak dokáže skloubit padesát let starou koncepci s aktuálními výkřiky techniky, ekologie, bezpečnosti a namíchat několik variací 911, základní Carrerou počínaje, přes kabriolety, Turba, Targy a božskou GT3 konče.

 

 

Líbí se vám tento článek? Nebo jste pobouřeni? Napište nám vás názor dolů do diskuze pod článkem.

Máte pocit, že byste to uměli taky? A třeba ještě lépe? Milujete auta a vše kolem a máte světu co říci? Rádi vám dáme prostor! Přihlašte se do našeho konkurzu a ukažte, co umíte! Klikejte zde.

 

Galerie

Komentáře