foto Driversweb.cz

Ford Galaxy 1,6 EcoBoost – sen zasloužilého otce

Datum článku: 18.1.2012 | Autor textu: Martin Jánský

Zplozením více než tří dětí nemusí definitivně skončit váš řidičský život, alespoň pokud budete nakupovat u Fordu. Náš muž se vrhl do víru času, přeskočil plození a vychovávání dětí a dopadl rovnou za volant rodinného MPV. A velmi překvapivě ho jeho řízení bavilo!

Až na samou výspu civilizace, až do míst, kde se chodí spát se slepicemi a lišky dávají dobrou noc, až do krajů, které jsou v mapách vybarveny bílou barvou a nápisem „Zde žijí lvi“ (rozumějte těsně za hranici hlavního města Prahy, kam jede příměstský autobus od metra skandálních deset minut), jsem se vypravil vyzvednout nové Galaxy. Celou cestu jsem přemýšlel, jestli mi za to ten autobus vlastně vůbec stojí, jestli by přeci jen nebylo lepší jezdit místo toho sice také autobusem, ale jen jako pasažér, či raději nevolit zdravotní procházku. Já a sedmimístné rodinné auto? Ještě při čekání v showroomu Fordu jsem intenzivně přemýšlel, jestli by se mi ho nepodařilo vyhandlovat za nový Focus nebo Mondeo. Nepodařilo. Ale už po pár minutách, po prvních pár metrech jízdy mi to vůbec nevadilo. Poslouchejte proč.

Je to prosté a nejspíš jste to i čekali – Ford Galaxy totiž nejezdí jako autobus! Skutečně, Ford podvozky a celé sladění auta do jednoho řidičsky přívětivého celku umí skvěle a tohle je jen další pojízdný důkaz. Hned od rozjezdu a prvního zatočení máte pocit, že jedete v normálním malém autě, a ne v takřka pětimetrovém čtyřkolovém domě. Vše tak nějak… funguje! Sedí se mi pohodlně (pochopitelně trochu výš), volant je příjemný do ruky, řízení je přiměřeně lehké a citlivé, auto jde ochotně za plynem, rychlosti snadno zapadají. Podvozek je ideálním kompromisem mezi tuhostí pro stabilitu a měkkostí pro tlumení, snaží se ze všech sil vyhladit nerovnosti silnice a přitom bránit větším náklonům. Na palubě je klid a ticho, jen odněkud zpředu se ozývá tiché ševelení. Správně, ševelení, tohle auto má totiž připravené jedno krásné překvapení.

V přídi není obligátní turbodiesel, ale turbobenzinový 1,6 EcoBoost. Jako bych vás slyšel: „Cože, benzin?“ nebo „A není na to auto moc malý?“ Takhle vykuleně koukal každý, komu jsem řekl, co Galaxy pohání. Diesel je dnes pro každé auto větší než náprstek logickou a skoro povinnou volbou. Zátah, kultivovanost, spotřeba. Tohle už moderní diesely dotáhly prakticky k dokonalosti, ale přidejte na běžný benziňák turbo a máte rázem přinejmenším rovnocenného partnera, ne-li těsného vítěze vzájemného srovnání. Zátah? Fouknutí turba vydoluje snadno newtonmetry jak z nafty, tak z benzinu (i když přeci jen o něco méně), pro benzinový motor hovoří větší rozsah použitelných otáček a přirozená ochota k vytáčení. Kultivovanost? Tady hravě vítězí benzin, protože dunivé vzněcování nafty pořád není tak neslyšné jako vrnění zážehů benzinu, nemluvě o tom, že ropák se nenechá tak přirozeně vodit jen těsně nad hranicí volnoběžných otázek, protože se začne klepat strachem z hrozby blížícího se zdechnutí. A spotřeba? Při vyrovnaných cenách obou frakcí ropy a mastných příplatcích za diesely si ekonomické výhody nižší spotřeby užije nejspíš až další majitel vaší čtyřkolové pýchy a radosti. Jen si vezměte kalkulačku a chvilku počítejte. Papírově zatím vyhrává benzin, co říkáte?

A 1,6 EcoBoost v Galaxy to potvrzuje i v praxi, funguje totiž naprosto skvěle. Že je nastartováno, poznám spíš pohledem na otáčkoměr než po sluchu, snadno se s ním jezdí pod hranicí dvou tisíc, kde se turbo stále fláká, a když je potřeba výkon, nafoukne se malá šestnáctistovka hrdostí na úroveň daleko větších motorů, 160 koní je slušná porce i na masu oceli o hmotnosti jeden a tři čtvrtě tuny. Skoro neslyšené odfouknutí přes přepouštěcí ventil při puštění plynu mě přímo rozesmálo. Malý hrdina srdnatě bojuje i s delšími převody, které jsou tu pro snížení spotřeby. Skutečně to funguje, běžným tempem se dá jezdit za 7,5 litru, rychlým do devíti, tedy asi o litr víc než diesel.

Rychlé tempo na točitých okreskách taky začne odhalovat koncepční kompromisy. Řízení má dost citu, abych věděl, kam směřují kola a že jedou pořád po silnici, ale už ne tolik, aby poskytlo jasnou představu o limitech gripu a trakce. Jako u správného turbomotoru se odezva trochu loudá za plynem, ale vynahrazuje to ochotou sebrat se od volnoběhu a vyrazit střemhlav až k červenému poli nad šesti tisíci. Řadím, když chci, ne proto, že to „už zase nejede“, jako u nafťáků. A navíc řadím rád, převodovka je skvělá, jen se spojkou se mi obtížněji sžívalo, trochu kousala, potvůrka. Mírně přeposilované brzdy by nevadily, to v tomto druhu auta shledávám rozumným a bezpečným řešením pro drobnou ženskou nožku, ale jejich tupost mě netěšila, hůř se dávkovaly. To je ale také jediná chyba u jinak skvěle sladěného ovládání Galaxy.

Díky tomu na okresce snadno směřuji čumák Galaxy k apexům, aniž bych výrazněji pocítil to, že za sebou táhnu malý obytňák. Ford ale nepřepsal zákony fyziky, vysoké auto se pořád naklání, ale nikdy ne tak, aby tím řidiče nepříjemně překvapilo, neřku-li ho rovnou vyškolilo. Až když jsem to opravdu přepískl, zlomilo se Galaxy neochotně do zatáčky za bliknutí ESP. Ideální příležitost naučit se jezdit plynule, jak velí první kapitola závodnické učebnice. Limity podvozku? Nepocítil jsem potřebu je hledat, respektive jsou tak daleko, že to nejdřív vzdá boční vedení sedačky a hned potom i já namáčknutý na dveře nebo vlající na volantu. O vyděšených pohledech případné rodiny všude kolem vás ani nemluvě. Také jsem nenašel tak prachbídnou silnici, která by Galaxy vyvedla z rovnováhy. Nu, tak to asi znamená, že je podvozek Galaxy skutečně dobrý, že?

 

Nemaje kočárek ani unifikované nemluvně o rozměru ISO, nemohu vám dokonale vypodobnit praktičnost interiéru, zodpovědní páni otcové a starostlivé paní matky. Faktem je, že na sedačkách v prostřední řadě je tolik místa pro nohy i pro hlavu, že by se kdejaký prémiový německý sedan zastyděl. Ne náhodou MPV mnohdy luxusní limuzíny nahrazují a fungují skvěle i jako velmi pohodlné a prostorné taxíky. Zadní sedadla se sklápějí do podlahy kufru, jejich otevírání chce ale trochu síly a zapření se kolenem o často špinavý nárazník. Není to zásadní problém, ale určitě to šlo vyřešit jednodušeji. Prostorově vystačí jen dětem, se svou výškou 185 cm jsem měl kolena skoro u brady, aspoň nastupování není tak náročným gymnastickým výkonem.

Za sedačkami zbude dost místa na pár školních aktovek nebo měkkých tašek s věcmi na sport a další zájmové kroužky (zejména taky na případnou deformaci konstrukce v případě nárazu zezadu, sedačky naštěstí nejsou nalepené na víku kufru jako u menších MPV), po jejich sklopení budete mít rozměrný, ale nepříliš hluboký kufr. Užitečná je třízónová klimatizace, šikovný je i pás schránek ve stropním tunelu – spousta míst, kam si uložit věci a už je poté nikdy znovu nenajít. Pokud jste si vychovali zlobivé děti, tak užijete i otevíratelné malé zrcátko na jejich sledování a okřikování z místa řidiče. Ani praktičnosti nemám věru co zásadnějšího vytknout.

Na Galaxy se těžko hledají chyby. Už musím zajít do takové krajnosti a postesknout si nad titěrnými otočnými ovladači klimatizace a audia, nebo opovržlivě odfrknout nad mírnou nelogičností struktury menu palubního počítače (musím asi desetkrát kliknout, než se prokoušu k teploměru chladicí kapaliny a výsledkem navíc je nic moc neříkající obrázek, kde jen vyčtete, že ještě nevaříte). Co se řízení týče, je talent Galaxy ještě méně průstřelný. Vypadá jako dodávka, ale řídí se jako docela normální a výrazně menší auto. Zní to jako zázrak… a skutečně to i zázrak je.

Jednou to oceníte, věřte mi. Až totiž přijde ten moment, kdy se vzdáte všech svých ambicí a radostí, všech svých životních snů a nadějí, a pořídíte si rodinu, Ford Galaxy vám umožní nerezignovat i na radost za volantem. I při běžném tempu, kdy rodina nenadává a nezvrací, je řízení uspokojující zábavou. Když pak rodinku vysadíte doma s tím, že ještě přeci musíte pro něco do obchoďáku, a rozhodnete se zavzpomínat si na dny, kdy jste s autem řádili, Galaxy vás podpoří, jak jen umí. Není to samozřejmě sporťák, ale umí toho na auto o velikosti domu zatraceně hodně. Zejména vykouzlit vám při sebemenší řidičské příležitosti úsměv na rtech.

foto: Jan Svoboda

 

 

Technické parametry vozidla Ford Galaxy 1,6 EcoBoost Titanium:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

10 000 km

Cena vozu

895 090 Kč

Hmotnost

1 734 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 596

Výkon

118 kW (160 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

92 koní/t

Točivý moment

240 Nm v 1 600 - 4 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,9 s

Max. rychlost  

201 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

7,2 l/100 km

Spotřeba ve městě

9,8 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

70 l

Zavěšení přední nápravy

MacPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/50 R17

Délka

4 819 mm

Šířka

1 884 mm

Výška

1 811 mm

Rozvor náprav

2 850 mm

Objem zavazadlového prostoru

308 - 1 130 l (7 sedadel - 5 sedadel po strop)  

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Skvěle se řídí – Tupé brzdy
+ Povedený motor – Struktura menu palubního počítače  
+ Prostorný a praktický    
+ Komfortní i stabilní  

 

 

 

Ford Galaxy

1,6 EcoBoost (160 koní)  

Renault Espace

2,0 Turbo (170 koní)  

VW Sharan

1,4 TSI (150 koní)

Fiat Freemont  

3,6 V6 4x4 (276 koní)  

0-100 9,9 s

201 km/h

7,2 l/100km

0-100 N/A s

 205 km/h

9,5 l/100km

0-100 9,9 s

197 km/h

7,2 l/100km

0-100 8,4 s

 206 km/h

11,3 l/100km

cena: 895 090 Kč

cena: 634 900 Kč

(Akční cena)

cena:  781 000 Kč

cena:  779 900 Kč

(Akční cena)

Ceníková kouzla - Galaxy 1,6 EcoBoost Titanium je momentálně v oficiálním ceníku za částku nebezpečně blízkou devíti stům tisícům (viz tabulky). Pokud ale pohrdnete maximální výbavou, rozumně vybavená akční verze Champion stojí již necelých 700 tisíc. Případně naopak teď v akci můžete mít za 900 tisíc místo benzinu stejně silný dvoulitrový nafťák také v plné palbě. Volba je na vás.

Galerie

Komentáře