foto Driversweb.cz

Lexus CT 200h Premium – konejšení elektřinou

Datum článku: 9.8.2011 | Autor textu: Martin Jánský

První luxusní městský kompaktní hybrid. Za kostrbatě znějícím spojením se skrývá docela sympatické auto, které vás může snadno okouzlit. Tedy pokud se poohlížíte po něčem luxusním, městském, kompaktním a hybridním zároveň. Náš neohrožený testovací jezdec uchopil oba konce drátů a splynul s elektrickou budoucností.

Tohle vás nejspíš jen tak nepřestane bavit. Šlápnete na brzdu, stisknete startovací tlačítko a… místo obvyklého vrčení palivových pump a roztáčení motoru se ozve jen tiché zabzučení, budíky se rozsvítí, palubní displej se otevře a to je vše. Stačí už jen zařadit Drive a naprosto bezhlučně vyjet z parkoviště. Je to možná méně efektní než plný plyn, řev motoru v omezovači a kouř od burnoutem týraných pneumatik, nicméně zvědavých pohledů se vám dostane zhruba stejně a zaručeně nikdo si nebude klepat na čelo. Pokud jste fandové moderních technologií, nebudete se bavit o mnoho méně.

Nasypat pod kapotu ne jen jeden, ale hned dva motory nezní dvakrát úsporně a efektivně, zřejmě je ale hybridní mezikrok správný mezistupeň na cestě k plné elektrifikaci automobilismu. Z nějakého důvodu v nás tiché auto poháněné čistou elektřinou budí víc nedůvěry než stroj, v němž něco opakovaně vybuchuje. Ponechme stranou pochybnou image hybridů jako ekologických zachránců planety a podívejme se na nejmenší Lexus ryze praktickým pohledem, protože má-li být pokroková technologie skutečně užitečná, nesmí vás nutit dělat věci jinak. Jaké je tedy CT 200h jako obyčejné auto?

Na první pohled překvapivě konvenční. Místo sterilního designu Toyoty Prius, technologického základu pro CT, který byl diktován větrným tunelem a touhou neurazit nikoho v žádném koutě světa, má Lexus osobitý a kontroverznější design. Sebevědomé tvary přídě s pruhem LED denního svícení v předních světlech, atribut v prémiové třídě obzvláště nepostradatelný, nesou znaky pokročilého designového jazyka L‑Finesse, naznačeného současným RX a gradujícího u blížícího se GS. Boční linie jsou tradičně elegantně hladké, množství okrasného chromu je přiměřené, až ale dojdete k hranaté zádi, možná utrpíte šok. Vtip s ledničkou zapomenutou v kufru už novináři použili u BMW řady 7, tady to rozměrově vypadá spíš jen na minibar. A ne, ani tem tam není. Hledal jsem ho.

 

Konturami jde o docela běžný hatchback. Hatchback dost vzrostlý na to, aby v očích běžného Čecháčka zastal roli plnohodnotného rodinného auta, pro niž však nebyl zamýšlen. Lexus nemíní soupeřit s běžnými všeuměly typu Golfu nebo Focusu. CT cílí na klientelu prominentů žádající luxusní zboží, za které si rádi připlatí. Zbraněmi tedy nejsou centimetry a litry prostoru, nýbrž styl a image, stejně jako u nejbližších konkurentů Audi a BMW. Pokud vám auta těchto dvou automobilek přijdou moc agresivní nebo vulgární, pak se rozhodně podívejte do nabídky Lexusu. I CT 200h je volbou vyrovnaných individualistů s vytříbeným vkusem, kteří si nemusí nic dokazovat.

Za co jste si připlatili vůči výchozímu Priusu, poznáte již po prvním usednutí do interiéru, který je přinejmenším o třídu výš. Působí příjemně intimním dojmem, všude lány kůže, k tomu extrémně pohodlné sedačky, čitelné budíky a přehledné displeje, skvělé ambientní osvětlení, hodnotně působící design palubní desky, která je obsypaná jednoduchými tlačítky a ovladači. Pro iPod generaci jich je možná až příliš mnoho, ale na druhou stranu vám často stačí jedno zmáčknutí místo několika kliknutí a bloudění v menu jiných aut. A mimochodem, BMW má otočný ovladač, Audi má otočný ovladač (pro hnidopichy příští A3) a Mercedes má otočný ovladač (příští B třída), takže Lexus musí mít… myš. Vlastně je to spíš joystick, pomocí něhož proháníte kurzor po obrazovce palubního displeje. A až si na něj trochu zvyknete a dojde vám, že klikat jako myš neumí (na boku jsou potvrzovací tlačidla), budete ho moci používat i při jízdě. I tak si ale dokážu představit praktičtější systémy. Třeba… otočný ovladač?

Otočný ovladač vlastně CT má, ale ten slouží k přepínání mezi Eco módem (pomalá odezva plynu), Sport módem (červené podsvícení budíků, otáčkoměr místo Eco ukazatele, lepší reakce na plyn a rychlejší nástup výkonu) a Normal módem, který je něco mezi a nejspíš ho ani nevyužijete. Archaicky působící servisní tlačítka už mě nerozhodí, ale účetní Lexusu bych zpráskal trýznivým holobičem za mizerný plast ve výplních dveří u ovladačů oken (kam saháte dost často) a nehezký ovladač dálkového zamykání (nesmějte se, i na tomhle v jistých kruzích záleží), ergonomy pak za umístění středové loketní opěrky. Při uvolněné jízdě pak držíte volant buď jen pravou rukou s levým loktem na opěrce a dlaní na „myši“, nebo oběma rukama s levým loktem máčeným do kelímku s kávou v držáku nápojů. Jinak ale cestujete první třídou s dostatkem prostoru, pohodlí i luxusu. A ticha.

 

Samozřejmě tu nejde jen o bezhlučné startování, vyjíždění z parkovišť nebo stání v kolonách. Interiér je obecně skvěle izolován, takže k vám nedolehne ani zoufalý křik nepozorných chodců, které při neslyšném plížení v elektro módu snadno naberete na kapotu. V běžných cestovních rychlostech, kdy už naskočí i benzinový motor, stále slyšíte víc hučení od kol, které snadno přehlušíte skvělým audiem Mark&Levinson. Přišlápněte ale plyn na podlahu a převodovka CVT přepne benzinový motor do vyšších otáček, kde monotónně hučí.

Pokud převodovky s plynule měnitelným převodem nebo také variátory neznáte, představte si skútr akcelerující od semaforu: rukojeť plynu na doraz, motor vyje na celou ulici, stroj se pomalu rozjíždí a ponížený skútrista se modlí za každého dalšího plynule proměněného koně. V CT má cokoliv nad půl plynu za následek přepnutí motoru do vysokých otáček a pozvolna rostoucí rychlost. Díky tomu působí CT pocitově pomaleji, než jaký ve skutečnosti je. Hluk je o to výraznější, o kolik je víc uspokojujícího ticha na palubě v nižších rychlostech. Akcelerace vás nakonec bude obtěžovat. Já skončil tak, že jsem na konci obce dal „pedal to the metal“, odbyl si pár potupných, hlučných vteřin zrychlování na devadesát a dál plynul neslyšně sotva lechtajíc plyn. Takhle sis to přál, stvořiteli?

 

Nedůstojný zvuk budí zdání týraného motoru i v běžných rychlostech, což vás nejspíš odradí od řádění na okreskách, přestože podvozkově na to CT má. Nastavení je prémiově tužší, což začne být otravně tvrdé až na silnicích třetí třídy. Prémiový však není výkon kombinovaných 140 koní, neomezeným vládcem levých pruhů dálnic se tedy patrně nestanete. Ve městě a jeho blízkém okolí se však CT cítí jako ryba ve vodě, a pokud přepnete své uvažování směrem k jízdě na spotřebu, odmění se vám její hodnotou pod pět litrů na sto. Pak si budete opravdu užívat plné efektivity, kdy vás v zácpách bude postrkovat jen elektromotor a vy si vychutnáte ticho, klid a pohodu i v momentech, kdy jste v jiných autech otrávení a vynervovaní. Neocenitelné!

Hybridy nejsou spásou naší modré planety, jsou jen běžnými auty s přidanou hodnotou zvýšené efektivity. Moderní diesely je možná válcují svou jednoduchostí, úsporností, a přesto slušnou dynamikou, ale za to, aby mé auto naftově nechrochtalo a raději jen tiše předlo nebo rovnou mlčelo, bych si mile rád připlatil. Stejně tak bych neváhal přihodit něco k ceně běžného Priusu, abych si mohl užívat tak příjemného a uklidňujícího místa, jako je kabina Lexusu. Tyhle peníze rozhodně nejsou vyhozené. Tedy, pokud je máte. Nejde totiž o žádnou láci, malé městské CT začíná s cenami na sedmi stech tisících, se všemi myslitelnými příplatky se dostanete až k milionu. Rozhodně ale vidíte, kam každá koruna šla. A cena de facto odpovídá podobně vybavené konkurenci.

Snadno vám uvedu čtyři důvody, proč byste měli na CT 200h zapomenout. Převodovka CVT, nedostačující výkon, žádný cit ve volantu a obtížně dávkovatelné brzdy. Na všechny tyto nedostatky má ale Lexus perfektní odpověď. CVT jako jediná umí složit nástup krouťáku obou různorodých motorů do jediného sametového zátahu bez škubání. Výkonu je pro proplouvání městem, ke kterému bylo CT stvořeno, tak akorát. Ani cit ve volantu ve městě moc neužijete, spíš než bojem o grip trávíte čas boji o poslední parkovací místa. Pedál brzd v první části dráhy aktivuje regenerativní brzdění elektromotorem, až rozhodným dupnutím se zakousnou pístky do kotoučů. Je to o zvyku. Jemné dávkování se tím možná ztíží, ale znovu, ve městě to není problém a díky tomu vám kotouče a destičky vydrží klidně sto tisíc kilometrů. U CT 200h je pochopení účelu auta důležitější než u jiných aut, abyste mu opravdu porozuměli a nezatratili ho. Pokud máte rádi klid, za volantem nepotřebujete jančit a hledáte efektivní druhé až třetí přemísťovadlo do rodiny určené primárně do města a blízkého okolí, může být Lexus CT 200h neobyčejně uspokojující volbou.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Lexus CT 200h Premium:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

9 500 km

Cena testovaného vozu

979 000 Kč

Hmotnost

1 465 kg

Motor

řadový + hybridní ústrojí

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzín

Objem

1 798 cm3

Výkon

100 kW (136 koní) při 5 200 ot./min.

Výkon/hmotnost

93 koní/t

Točivý moment

142 Nm při 4 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,3 s

Max. rychlost  

180 km/h

Počet rychlostí 

elektronicky řízený plynule proměnný převod

Převodovka

E-CVT (Electronic-Continuously Variable Transmission)

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,1 l/100 km

Spotřeba ve městě

4,2 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson s vinutými pružinami

Zavěšení zadní nápravy

Dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

215/45 R17

Délka

4 320 mm

Šířka

1 765 mm

Výška

1 430 mm

Rozvor náprav

2 600 mm

Objem zavazadlového prostoru

345 l

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ charisma – nedostatek výkonu
+ efektivita – CVT převodovka
+ konejšivý interiér – zvuk motoru při zrychlování  
+ schopný podvozek    
+ spotřeba  

 

Lexus CT 200h Premium

1.8 VVT-i hybrid (136 koní)

Audi A3 Sportback  

2,0 TDI (140 koní)

BMW řada 1

118d (143 koní)

Toyota Prius

1.8 VVT-i hybrid (136 koní)

0-100 10,3 s

V max 180 km/h 

4,1 l/100km

0-100 10,0 s

V max 207 km/h

5,5 l/100km

0-100 9,0 s

V max 210 km/h 

4,5 l/100km

0-100 10,4 s

V max 180 km/h

3,9 l/100km

cena: 979 000 Kč

(výbava Premium)

cena: 763 500 Kč

(výbava S Line)

cena: 676 250 Kč

(základní model)

cena: 809 900 Kč

(výbava Premium)

Galerie

Komentáře