Datum článku: 4.10.2012 | Autor textu: Matěj Slepička
Jako dvě barbínky v růžových tričkách jsme vytáhli bazarové, malinově červené SLK. Matěj věří, že s ním bude zábava, Martin si klepe na čelo. Dámy a pánové, přistupte blíže a sledujte, jak metroredaktoři odhalují potenciál barbie roadsteru.
Matěj:
Začalo to opravdu nevinně – brouzdáním po inzerci jednoho ze zpřátelených bazarů a zvrhlým nápadem prověřit, jestli někdo v SLK jen léta neopomíjel skrytou dávku řidičskosti. Tak, ještě si skočit ke kadeřníkovi, nechat si udělat nehty, pak do solárka a můžeme vyrazit do bazaru. Tam následuje pár vtípků bazarníků: „To jste si vybrali dobře, chlapci, nechcete zkusit ještě Citroën C3 Pluriel? Ten je taky hodně řidičský.“ Na takový výsměch reagujeme: „No jo, jenže ten nám neladí k tričkům.“
Prakticky vždy, když my, zhýčkaní redaktoři, přesedneme z nového testovacího auta do ojetého, chce se nám hned po prvním rozjezdu zase rychle vyskočit a jít domů pěšky. Spoustu takových testů doprovází odřený, leckde poškozený a spolehlivě chrastící interiér, lupání v kolech, chrčení brzd nebo vibrace ve volantu, který v poloze rovně projede i kruhový objezd. Nepřehlédnutelné problémy, které nezachrání ani stromeček „New car smell“ pověšený na zpětném zrcátku.
SLK však bylo výrazně jiné. Auto bez problémů jelo rovně i zatáčelo a ani jednou proti naší vůli. Nikde nic neklepalo ani neupadávalo, jízdu ani neprovázel soundtrack řady rachtavých zvuků. Dokonce i střecha se ochotně skládala na požádání a za deště do ní neteklo. Kromě archaických ovladačů tak na věk auta poukazovalo pouze mírně opotřebované kožené čalounění. Jasně, do jisté míry na to má vliv předchozí vlastník, ale z velké části je to i tím, že Mercedes prostě uměl stavět trvanlivá auta.
Když v roce 1996 tenhle první kupé-kabriolet vyšel, vzpomínám si na ten šok, všechny zajímalo, jak a kam se ta střecha složí. Pevná střecha? To znamená, že už tam nebude foukat a že nebude povrzávat? A i po patnácti letech od výroby není cítit žádné kroucení karoserie, není slyšet žádné povrzání střechy nebo profukování. A uznejte sami, kolik takhle starých aut bez střechy to zvládne…
Martin:
Taky málokteré auto se čtyřválcem má tak příjemný zvuk, jako tohle kompresorové SLK. Chrčící chraplák nám vyhrává na cestu, vítr čechrá vlasy, podvozek polyká nerovnosti, a kdybychom byli gayové, tak bychom se díky automatu mohli při jízdě pořád držet za ruce, což by bylo mocinky slaďoučké. Ale protože nejsme čumáčci ani beruškové, trochu se stydíme, když v něm projíždíme ulicemi města. To je ale dost nefér k autu, protože SLK funguje skvěle. Tedy pokud je vám padesát, jste zvyklí na svůj usedlý život a sportovní auto jste nikdy neřídili.
SLK má totiž docela velký volant, a když s ním zatočíte, auto zareaguje nejdřív zhoupnutím a pak až zatočením. 190 koní je solidní porce, jenže jim trvá, než přejdou do klusu – za to může právě ten pětistupňový automat. Před přeřazením vám dá dost času si rozmyslet, jestli to s tou akcelerací myslíte vážně. I přesto, že má jen dvoje dveře a poháněn na zadek, nemá SLK se sportem nic moc společného. A na tomhle místě bych chtěl podotknout: „Matěji, já ti to říkal.“
Matěj:
Ano uznávám, že s ním velká zábava není, a to i přesto, že má kompresor a pohon správných kol. Je svižný, ale určitě ne rychlý, především vinou převodovky, která z motoru nedoluje maximum. Podvozek je laděný také na pohodové denní ježdění, v zatáčce se pak není o co opřít, na co se spolehnout.
Takže co SLK umí? Umí být pohodlný a svižný roadster na denní ježdění, a to bez jakýchkoliv kompromisů spojených se stahovací střechou. Navíc díky pověstné bytelnosti Mercedesů funguje stejně spolehlivě i po letech intenzivního užívání. To určitě není málo, vězte, že je propastný rozdíl mezi tímto SLK a takovém driftuschopném stanu Z3 nebo pojízdné vrzající střeše v podání E46 cabrio. Berte SLK jako dobrý tip na roadster pro maminky, pro přítelkyně, pro milenky, ale sami v něm nejezděte. Tedy pokud vám není přes padesát nebo nechcete sbalit nějakého kocourka.
Autoři: Matěj Slepička a Martin Jánský
Foto: Martin Jánský
Technické parametry vozidla Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor:
Stav vozu/rok výroby |
ojetý/1998 |
Stav tachometru |
180 000 km |
Cena vozu |
Původně 1 100 000 Kč, dnes 120 – 180 tis. Kč |
Hmotnost |
1 325 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
kompresor |
Uložení motoru |
vpředu podélně |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
2 295 |
Výkon |
141 kW (192 koní) při 5 300 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
144 koní/t |
Točivý moment |
280 Nm při 2 500 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
7,4 s |
Max. rychlost |
231 km/h |
Počet rychlostí |
5 |
Převodovka |
automatická |
Poháněná kola |
zadní |
Spotřeba kombinovaná |
9,3 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
13,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
7,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
53 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvková |
Délka |
3 995 mm |
Šířka |
1 715 mm |
Výška |
1 289 mm |
Rozvor náprav |
2 400 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
145/348 |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Kvalita zpracování | – Nemá talent sportovat |
+ Tuhost karoserie | – Vypadá zženštile |
+ Zajímavý motor |
Automobil k testu zapůjčila společnost K-Auto
|