foto Driversweb.cz

Škoda Fabia kombi 1,2 TSI – prostě perfektní

Datum článku: 29.3.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Máte pocit, že nutně potřebujete SUV nebo jiný crossover? My vám dokážeme, že obyčejné kombi zvládne stejnou práci stejně dobře, citelně levněji a mnohem příjemněji!

V mládí všichni sníme o exotických supersportech se vzrušujícími křivkami a děsivými výkony, ale když čas dospívání zavolá ústy věčně křičících mimin, dostihne nás realita a místo dvoumístných sporťáků nás přinutí sednout do něčeho prostornějšího, praktičtějšího a úspornějšího. Neústupný věčný mladík v nás si aspoň vydupe SUV, které působí o chloupek dobrodružněji než usedlé rodinné MPV a dává dojem, že jsme život ještě tak docela nevzdali.

Ale uvnitř sami dobře víte, že je to jen póza – rovnou si to přiznejte a ušetříte balík peněz. SUV tu totiž nejsou od ničeho jiného, než aby prodávala zaprášené sny za tučný příplatek. Vždyť v reálu nezvládnou víc než konvenční auta a stojí o desítky tisíc víc jen proto, že jsou zrovna v módě. To, co opravdu potřebujete, to jediné auto, které zvládne všechny náročné úkoly a na které se budete moci za všech okolností spolehnout, je Volkswagen Golf.

Jenže žijeme v České republice a máme přeci ještě docela hluboko do kapsy, takže se většinou musíme spokojit se skromnější Fabií. Pokud ale žijete nohama na zemi, rychle zjistíte, že tímhle úsporným opatřením o nic moc nepřijdete – Fabie je totiž neméně prostorná, praktická a slušně vybavená, chytře navržená a dobře postavená. Nic vás na ní nebude štvát, nic vás nebude urážet.

Což se nedá říci o jejích konkurentech z řad hatchbacků. Buď mají úzké portfolio motorů, nebo nešikovnou nabídku výbav, jsou nudné nebo drahé, špatně se v nich sedí nebo se mizerně řídí. Anebo jim prostě chybí verze kombi. Právě po kombíku bych bez přemýšlení sáhnul, protože je díky své přifouknuté zádi nejen praktičtější než hatchback, ale také hezčí. A hlavně – je vyváženější v zatáčkách a při povolení plynu ochotněji a vláčněji utahuje stopu.

To je jen jedna část příjemné vrozené řidičskosti Škodovek. Tedy ne, že by vás kdovíjak strhly, ale aspoň vám za volantem nehází klacky pod nohy. Stačí, že se v nich dobře sedí a že poslouchají na slovo – přirozeně vyvážené řízení, správně rozmístěné pedály, hladce klouzající řadička, všechno je tu v pořádku. Podvozek je navíc vždy dost poddajný a stabilní na to, aby se nenechal rozhodit ani v hrbolaté zatáčce projeté svižnějším tempem.

To tempo si budete muset zasloužit hlavně svou odvahou v zatáčkách, protože na rovinkách ho z malých motorů, které se k Fabii dodávají, vážně nevyždímáte. Nejvýkonnější je foukaný čtyřválec 1,2 TSI se 110 koni a 160 Nm (za pár týdnů jej nahradí podobně výkonný, ale živější a úspornější tříválcové 1,0 TSI), což je porce tak akorát dostačující na tempo běžného provozu. Na druhou stranu s dětmi na zadních sedačkách a kufrem plným týdenního nákupu stejně nebudete závodit. Za poklidné tempo se vám pak odmění výbornou kultivovaností a spotřebou kolem šesti litrů.

Řidičská přirozenost a nákladová úspornost vám udělá radost, co si však opravdu zamilujete, je promyšlená praktičnost Fabie – nejenže má kufr ohromných 530 litrů objemu, ale můžete v něm mít šikovný síťový program, různé příčky a zarážky nebo vyjímatelnou lampičku. V kabině máte kam odložit telefon nebo drobné, do dveří se vejde 1,5litrová PET láhev a najdete tam i malý odpadkový koš, pod sedadlem spolujezdce je uložen deštník a za oknem je držák na parkovací lístek.

Ano, jsou to hlouposti, ale v každodenním životě je vážně oceníte a hlavně ukazují, že tu někdo přemýšlel, jak budete své auto skutečně používat. A právě to dodává Fabii lidský rozměr a další výhodu oproti polovičatým SUV, které automobilky bezmyšlenkovitě chrlí na nenasytný, zaslepený trh. Jenže kombík je auto evolucí dotažené k dokonalosti, takže pokud hledáte dostupné rodinné auto, lepší vážně nenajdete. Jedinou lepší volbou je nepodcenit ochranu při sexu a za peníze ušetřené tím, že nebudete živit další hladové krky, si pořídit skutečný sporťák z druhé ruky…

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Škoda Fabia Combi 1,2 TSI Monte Carlo:

Základní cena vozu

363 900 Kč

Motor

čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 197 cm3

Výkon

81 kW (110 koní) při 4 600 - 5 600 ot./min.

Točivý moment

175 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min.

Hmotnost

1 153 kg

Výkon/hmotnost

95 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,6 s

Max. rychlost  

199 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

225/40 R17

Délka

4 257 mm

Šířka

1 732 mm

Výška

1 488 mm

Rozvor náprav

2 470 mm

Objem zavazadlového prostoru

530 l

 
 
Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Příjemně se řídí – ...ale není tak COOL jako SUV   
+ Jezdí svižně i pohodlně  
+ Skvělá vyváženost díky kufru  
+ Spousta prostoru a praktičnosti     
+ Stojí méně než SUV...  

 

Škoda Fabia kombi

1,2 TSI (110 k)

Renault Clio Grandtour

1,2 TCe (120 koní)

Citroën C4 Cactus
1,2 Puretech (110 k)

Peugeot 2008
1,2 Puretech (110 k)

0-100 9,6 s

4,8 l/100km

kufr: 530 l

0-100 9,0 s

5,3 l/100km

kufr: 443 l

0-100 9,3 s

4,7 l/100km

kufr: 348 l

0-100 9,9 s

5,0 l/100km

kufr: 360 l

cena: 316 900 Kč

cena: 349 900 Kč cena: 349 900 Kč cena: 380 000 Kč

Galerie

Komentáře