foto Driversweb.cz

Škoda Karoq 1,5 TSI – neprůstřelný talent

Datum článku: 20.2.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Přijíždí s velkým humbukem a nekonečným pořadníkem natěšených zájemců, navíc ověnčený oceněním českého Auta roku. Tak to bychom se z něj asi měli posadit na zadek, co?

Přiznejme si, tohle snad ani nešlo pokazit. Po SUV je teď taková poptávka, že lidi výrobcům utrhnou ruce za všechno, co má čtyři kola a sedačku – hlavně, když to je na těch kolech trochu přizvednuté a ta sedačka je vysoko jako myslivecký posed. To ale neznamená, že by se ve Škodovce nesnažili. Právě naopak!

Karoq se drží úspěšného receptu představeného u Kodiaqa, jen ho překládá do kompaktnější, koncentrovanější a lacinější formy. Design působí méně masivně a víc městsky elegantně (zpředu Karoq snadno rozeznáte podle rovné linky LED denního svícení, vzadu zase podle vykousnutých světel), prostoru je uvnitř spíš jako v Octavii než v Superbu a do kufru s velikostí lehce přes 500 litrů (podle konfigurace) se pochopitelně nevešla třetí řada sedadel.

Místo toho má ale chytré zadní sedačky Varioflex (systém převzatý z Yetiho a Roomsteru) se třemi samostatnými sedadly, které můžete nezávisle posouvat, sklápět a dokonce vyjmout (dáte za ně 9 tisíc, v základu je klasická lavice dělená 60:40). V kufru pak máte čtyři posuvné háčky na tašky, vyjímatelnou LED svítilnu, síťový program, dvojitou podlahu a spoustu dalších šikovných věcí. Karoq si tak snadno obhájí svou existenci větší praktičností oproti klasické Octavii.

Nabídku infotainmentů, asistentů a motorů mají totiž v podstatě stejnou. Do Karoqa si tedy můžete naporoučet infotainment s 9,2“ dotykovou obrazovkou (jestli vám chybí otočné knoflíky, tak 8palcové systémy, které jsou v základu, je stále mají) a online LTE datovým připojením, adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruhu nebo parkovací asistent.

  

Oproti Kodiaqu by vám mohl chybět systém Area View (360° výhled na okolí vozu) nebo asistent parkování s přívěsem (elektricky odjistitelné a sklopné tažné zařízení však má a utáhne na něm až 2 tuny). Na druhou stranu Karoq jako první představil novou digitální palubku (nemohli jsme ještě vyzkoušet, nicméně podle zkušeností s VW bude skvělá a praktická, určitě si za ni připlaťte), ale postupně ji dostanou i další modely.

Ani po stránce motorů nepřináší Karoq žádné překvapení. Začíná se na benzinovém tříválcovém litru, pokračuje benzinovou patnáctistovkou se 150 koni a turbodieselem 1,6 TDI, vrcholem je obligátní 2,0 TDI ve dvou výkonových variantách. Nakombinovat si je můžete (byť ne zcela libovolně) se sedmistupňovým DSG a haldexovým pohonem všech kol.

Zlatý střed představuje 150koňový 1,5 TSI, který je o masivních 95 tisíc levnější než stejně silný 2,0 TDI ve čtyřkolce (bez ní nejde koupit) nebo o 5 tisíc oproti slabší a méně kultivované 1,6 TDI. Charakteru moc nepobral, ale práci odvádí skvěle má dost síly (250 Nm od 1 500 otáček) a přitom je dost tichý a kultivovaný (tomu hodně pomáhá včasně a hladce řadící DSG). Taky je vybavený technologií vypínání válců, které si při jízdě ani nevšimnete. A bohužel ani u benzinky – v průměru v tom budete za nijak zázračných sedm až osm litrů.

Verze s pohonem všech kol mají vzadu víceprvkovou nápravu, ty ostatní si musí vystačit s vlečenými rameny, ale vůbec to nevadí, protože (na rozdíl od Superbu a Kodiaqu) odvedli vývojáři dobrou práci hned napoprvé a naladili ji spolu s tou přední perfektně. Podvozek je příjemně poddajný a dobře utlumený, přitom má dost jistoty a náklony karoserie drží pod kontrolou. Pořád cítíte, že takový Tiguan jezdí na sofistikovanějších (a dražších) tlumičích, ale jinak je Karoq patřičně vychovaný i bez příplatkového adaptivního podvozku.

Karoq tak nepředstavuje žádnou bombu, je nicméně velmi dobře vyladěným a poskládaným produktem těžícím z moderních technologií značky, což mu spolu s propracovanou praktičností přináší největší šíři talentu v rámci segmentu městských SUV. Qashqai možná lépe jezdí a 3008 je víc sexy, ale na rozdíl od nich nemá Karoq ve svém brnění žádnou skulinu.

Snad možná jen cenu. Škodovky nejsou na českém trhu levné a pro stylový Karoq, na který je hned zkraje pořadník dlouhý minimálně půl roku, to platí dvojnásob. Základ je dost slušný, ale každá koruna, kterou do něj vložíte, bude zatraceně znát (od chromovaných prvků, dekorací a potahů v interiéru přes palubní technologie a asistenty až po LED světla nebo ambientní osvětlení třeba i s panoramatickou střechou). Takže si pořádně našetřete a hezky ho vyšperkujte, ať vám dělá opravdovou radost. Škodovka na něm nepokazila vážně nic.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Geniálně praktický – Leze do peněz   
+ Má styl i užitnou hodnotu     
+ Jezdí a řídí se příjemně     
+ Vysoce konfigurovatelný  
+ Široký rozsah talentu     

Technické parametry vozidla Škoda Karoq 1,5 TSI DSG 4x2:

Základní cena vozu

624 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 498 cm3

Výkon

110 kW (150 k) při 5 000 - 6 000 ot./min.  

Točivý moment

250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min.

Hmotnost

1 393 kg

Výkon/hmotnost

107 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,6 s

Max. rychlost  

203 km/h

Převodovka

dvouspojková automatická, 7 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,5 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

torzní

Rozměr pneumatik

215/60 R16

Délka

4 382 mm

Šířka

1 841 mm

Výška

1 603 mm

Rozvor náprav

2 624 mm

Objem zavazadlového prostoru 

521 l

Galerie

Komentáře