foto Driversweb.cz

Škoda Rapid 1,2 TSI – z mnoha pohledů

Datum článku: 15.11.2012 | Autor textu: Matěj Slepička

Během několika prvních minut se ukázalo, že Rapid je všude vítaným zbožím, všichni se na něj těší a jsou zvědaví, jaký je. Proto jsme se s ním vydali přesně mezi ty lidi, kteří si ho budou kupovat do městské džungle i do malebných maloměstských zákoutí republiky. Škoda s Rapidem trošku „zdevětsetjedenáctkovatěla“, což musíme určitě podrobně vysvětlit.

Když Škoda přišla s informací, že mezi Fabii a Octavii začlení další modelovou řadu, automaticky všichni očekávali, že půjde o soupeře Golfu a Focusu. Ale ono to tak úplně není. Jasně zapadá mezi Fabii a Octavii velikostí auta, velikostí kufru i posaz za volantem je níž než ve Fabii, ale zas ne tak nízko jako v Octavii. Posilovač řízení komunikuje, co se děje s koly méně než ve Fabii, ale zase není tak odtažitý jako v Octavii. Co se ale vymyká začlenění, je interiér, a s tím přicházíme k jádru věci. Na pohled vypadá ve výbavě Elegance hezky, ale kvalita materiálů v interiéru jde zařadit spíše mezi Citigo a Fabií. Je to tím, že Rapid musí být levný a spíše než aby stál proti Focusu a Golfu, stojí proti Peugeotu 301, proti Renaultu Fluence, v extrémním případě i proti Dacii Logan nebo také proti Hyundai i30 a Kie Cee’d.

Pro příklad si snadno vzpomenu na chybějící ovládání zadních elektrických oken vpředu u řidiče nebo chybějí funkci „auto“ pro jednoduché vytažení okna. Kolik asi stojí takové tlačítko na ovládání oken, že se na něm šetří? Dál tu máme neustále vypadávající plato v naloženém kufru, protože plato je cca o 1,5 cm užší, než by mělo být, aby dosedlo na cca 1,5 cm piny. Oplastování dveří bez jakékoliv tkaniny už nezachrání ani chromovaná klička ve výbavě Elegance.

V tu chvíli je potřeba uvědomit si, že daň za nízkou pořizovací cenu se někde projevit musí. A přeci jen je vidět snaha, aby vše v dosahu rukou bylo na omak příjemnější než tvrdý plast. Loketní opěrky, madla dveří, volant, řadicí páka, tyhle věci nezklamou. Šetření na kvalitě materiálu palubky a dveřních panelů vynahrazuje prostornost. Nejen, že na zadních sedadlech je místa podobně jako v Mondeu, ale i kufr je obrovský a pojme spoustu pytlů s bramborami, nákup v Makru pro rodinu i pro všechny příbuzné nebo kufry, slunečníky a matračky na 14 dní dovolené.

Rapid v pohybu

Mohl bych vás teď hodiny unavovat detailními rozdíly mezi 1,2 TSI ve Fabii oproti Rapidu, ale zkrátím to na odstavec. Projev motoru je v každém z uvedených aut znatelně rozdílný. Navzdory téměř stejné hmotnosti Fabie a Rapidu působí Rapid s totožným motorem kultivovaněji a ehm, líněji. Zátah turba se lépe dávkuje a s tím přichází i o svou naléhavost. Výsledek je ten, že musím být po sešlápnutí plynu trochu trpělivější a zrychlení už nepůsobí jako serfování na vlně točivého momentu, ale spíš se blíží projevem atmosférickým motorům.

Příjemné je přenastavení elektroniky, která řídí koordinaci spojky s plynem při rozjezdech a přeřazeních. Celé auto to příjemně zklidňuje a jízda je tak o poznání uvolněnější než ve Fabii. Při šetrné jízdě se dala kombinovaná trasa o délce 200 km zajet za 4,7 l/100 km, při svižné jde jezdit do 6 l/100 km a při vytěžování motoru na maximum, častém předjíždění či jízdě nad 160 km/h na dálnici, je kombinovaná spotřeba okolo 8 litrů na 100 km. 1,2 TSI ve variantě 86 koní je v Rapidu cca o 10 000 Kč dražší než základní 1,2 MPI, což je dobře obhajitelná investice. TSI je kultivovanější, má přeci jen o válec víc, bude mít nižší spotřebu paliva a výkon je pro běžnou jízdu konečně dostatečný.

Rapid ve smyku

Konečně se dostáváme k tomu, jak Rapid jezdí na limitu přilnavosti, dostáváme se k tématu, proč vlastně s Rapidem Škoda tak trochu „zdevětsetjedenáctkovatěla“. Napněte uši, už se to blíží.

S motorem 1,2 TSI tvoří Rapid příjemně sladěný celek, motor není přehnaně výkonný a podvozek přehnaně ambiciózní pro sportovní styl jízdy. Ale něco zábavného, co nadšeného řidiče nikdy neurazí, na něm najdete.

Jde o to, že při nasměrování auta do zatáčky hraje velkou roli zadní náprava a zadní převis Rapidu, které chtějí jakoby pohodit zádí a pomoct tak zatáčet. Chování auta je podobné, jako by šlo o pasivně natáčenou nápravu. Nic takového Fabia ani Octavia neumí. Celkově pocit těžké zádě, který pomáhá zatáčet, tak vzdáleně připomíná jízdní styl s Porsche 911 a vlastně tím připomíná i původní Rapid. Začít zatáčet plynule s lehkým brzděním, auto se nahne a opře se o záď. Je potřeba brát tenhle odkaz na „kyvadlový styl“ jízdy s 911 s nadsázkou, ale už fakt, že nás to přirovnání napadlo, leccos naznačuje.

Takže zadní náprava je povedená a v zatáčce se jen nevozí, přední náprava se na limitu přilnavosti oproti Fabii zdatně snaží o nějaký ten grip a nepromarňuje boj s adhezí protáčením vnitřního kola. Nastavení tuhosti podvozku jde popsat jako pro Škodu typické, trochu tužší, ale stále ne tolik, aby šlo mluvit o jistotě při rychlé změně směru.

Komu by to snad připadalo jako mnoho povyku pro nic okolo kauzy Rapid „zdevětsetjedenáctkovatěl“, vězte, že tím to nekončí. Další vlastnost už nepatří mezi ty, na které narazíte rádi, ale odkazuje na stejnou motoristickou ikonu. Jde objevit snadno s naloženým kufrem na dálnici, kde jsem měl dojem, že se příď lehce nadnáší a bylo nutné korigovat směr, aby jelo auto ve výsledku rovně. Na rozdíl od Porsche 911, kde k tomu dochází u starších modelů ve vysokých rychlostech, řekněme nad 200 km/h, u Rapida jsme to zpozorovali už v rychlostech okolo 120 km/h, se zvyšující se rychlostí se ale pocit nezhoršuje.

  

Rapid na chatě

Právě stojím u kašny v jednom malém městečku v jižních Čechách. Přijel jsem na místo spolu se známým, který má známé a ti by si chtěli Rapida osahat. Najednou přijíždějí a zastavují další auta s dalšími známými, a tak napínám uši a poslouchám, co si oněm všichni myslí.

„Mně se to fakt líbí, ukaž, posadím se, no ale ten interiér…“ Tuhle větu jsem za den slyšel snad povinně od každého. Nechal jsem proto „známého“ zapřemýšlet nad volbou Hyundai i30 vs. Škoda Rapid. Vznikla spousta dohadů, ale až překvapivě často se hájil Hyundai i30, protože jde v interiéru o dospělejší auto. Moje reakce na to zní, Škoda má velkou výhodu v motorech TSI a TDI, jsou koncepčně dál a pro použití auta příjemnější než motory v Cee’du nebo i30. Pak už záleží na každém, jestli upřednostní techniku před dospělostí interiéru.

Rapid v práci

I když je Rapid určen jako rodinné auto, vyzpovídali jsme Jiřího Lindera, správce vozového parku jedné velké české společnosti, který nám Rapida ohodnotil coby auto hodící se na služební cesty.

„Rapidem už jsem měl možnost jet a detailně ho poznat. Jsem člověk, který dokáže pochopit šetření na interiéru, pokud se to odrazí na ceně auta. Designem je rozhodně povedený směr Škodovky, považuji ho za bezchybný. Líbí se mi koncepce splývavé zádi v kombinaci s velkými pátými dveřmi. Auto tak vypadá reprezentativně a zároveň si udržuje velkou praktičnost.

O začlenění Rapidu do našeho vozového parku uvažujeme, v současné chvíli je cenový rozdíl od Fabie stále znatelný. Ve verzi 1,2 TSI 86 koní jde o rozdíl přibližně 20 000 Kč a ve verzi 1,6 TDI je rozdíl ještě vyšší, vyplatí se nám až nájezdem nad 120 000 km. Ve chvíli, kdy bychom dosáhli na velkoodběratelské slevy, na jaké dosáhneme při nákupu Fabií, pak by byl Rapid obhajitelný.“

Rapid vs. Octavia I

Rapid vlastně zastává v nabídce roli takové levné Octavie, je dostupnější pro ty, kteří by si jinak po své ojeté Octavii I šli koupit ojetou Octavii II. Co ale takové lidi čeká za změnu?

Je potřeba si uvědomit, že Octavia I je auto za 500 000 Kč a Rapid je auto za 300 000 Kč, takže šetření musí být někde vidět.

Kromě zmíněné kvality materiálů palubky a dveřních panelů získá Rapid minusy za výhled dozadu, který je zpětným zrcátkem podobný tomu, když svou starou televizi s obrazem 4:3 přepnete do formátu 16:9. Zrcátko klasické velikosti nabídne jen proužek uprostřed, kterým vidíte za sebou jedoucí řidiče zhruba od úrovně obličeje nahoru, a na jedné straně ho ještě z části překryje stěrač. Ocavia I s tím přitom problém neměla.

Zájemci o rošádu Octavia I ‒ Rapid tedy musí posílit imunitu proti proklesání na nižší kvalitu interiéru. Pak budou moct těžit z výhod Rapidu, jakými jsou například hmotnost. Rapid 1,2 TSI váží jen cca 1150 kg a Octavia I 1,6i vážila cca 1350 kg. Kila jdou pak snadno zúročit snížením spotřeby paliva, zlepšením obratnosti nebo lepšími výkony. Další plusy sbírá Rapid v souvislosti s místem na zadních sedadlech, se kterým měla Octavia I problém.

Suma sumárum tady máme líbivé auto s levným interiérem, na který si buďto zvyknete, až k vám na pracovním stole přistanou klíčky k novému služebáku, anebo to překousnete, protože vaše Octavia I dosluhuje a sáhnout po moderním Rapidu s moderními motory je přeci jen lákavější než jít do ojeté Octavie II, která bude spojena s vyšší cenou za provoz.

Nadšené řidiče v zatáčkách živá záď Rapidu neurazí stejně jako povedené motory TSI. Praktické řidiče bude uspokojovat jejich velký kufr i prostor pro posádku a chataři na svou víkendovou trasu můžou vyjet opravdu levně.

foto: Jan Svoboda, Matěj Slepička

 

Martin Jánský - názor redaktora
Prostornost interiéru je ohromující, ale celková velikost Rapidu ve srovnání s Octavií také, jsou skoro k nerozeznání. Najednou i velká šestnáctipalcová kola působí v podbězích jen jako malé lentilky. TSI funguje nejlépe, když se necháte zátahem turba jen postrčit ke dvěma tisícům otáčkám a hned řadíte. Za volantem Rapid neinspiruje ani neurazí, plasty v kabině však vzhledem k cenovce s urážkou už opravdu hraničí. Nová přímá konkurence v podobě Peugeotu 301 a Citroënu C-Elysee začíná o sedmdesát tisíc níž (nezapomeňme na starší Renault Fluence nebo Chevrolet Cruze s podobnými cenovkami), takže za cenu základního Rapidu můžete mít francouzské auto s výbavou nebo turbodieselem, což už přiměje k přemýšlení. Češi škodovky milují, ale s touhle cenou to bude mít u těch přemýšlivějších hodně těžké.

 

Technické parametry vozidla Škoda Rapid 1,2 TSI:

Stav vozu/rok výroby

nový/2012

Stav tachometru

3 500 km

Cena vozu

299 900 Kč s DPH

Hmotnost

1 175 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

8

Palivo

benzín

Objem

1 197

Výkon

63 kW (86 koní) při 4 800 ot./min.

Výkon/hmotnost

73 koní/t

Točivý moment

160 Nm v 1 550 – 3 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,8 s

Max. rychlost  

183 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,1 l/100 km

Spotřeba ve městě

6,5 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson s příčným zkrutným stabilizátorem

Zavěšení zadní nápravy

kliková s vlečenými rameny

Rozměr pneumatik

175/70 R14; 185/60 R15

Délka

4 483 mm

Šířka

1 706 mm

Výška

1 451 mm

Rozvor náprav

2 602 mm

Objem zavazadlového prostoru

550 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Nový designový jazyk Škody – Kvalita interiéru zústala za očekáváním
+ Jízdní vlastnosti na limitu přilnavosti – Věci, které přidělávají práci - neúplné ovládání oken, plato v kufru
+ Dospěle se projevující 1,2 TSI – Výhled vzad připomínající televizi 4:3 přepnutou do 16:9
+ Úsporný provoz  

 

ŠKoda Rapid

1,2 TSI (86 koní)  

Hyundai i30

1,4 MPI(100 koní)  

Renault Fluence

1,6i (110 koní)

Pugeot 301

1,6 (115 koní)  

0-100 11,8 s

183 km/h

5,1 l/100km

0-100 13,2 s

 182 km/h

6,0 l/100km

0-100 11,7 s

185 km/h

6,7 l/100km

0-100 10,3 s

188 km/h

6,5 l/100km

cena: 299 900 Kč

 

cena: 289 990 Kč

 

cena: 264  900 Kč

(Akční cena)

cena:  270 000 Kč

(Akční cena)

 

Galerie

Komentáře