Datum článku: 18.6.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Atmosférický benzin a automatická převodovka, to je pravá volba všech, co jezdí na pana klobouka. Jenže talentovaný Forester toho umí daleko víc!
„A hele, to je pěknej vingl,“ probudí mě z řidičské letargie vlásenka zakusující se do svahu. Nabrzdím si a vhrnu se do ní, precizně trefím apex a pod plynem z ní vyjíždím – s lehkým úsměvem na rtech. A pak další. Ostrá pravá, pak rychlá levá, do kopce a slepý horizont, za ním levá v klesání, cutnout odkrytý apex a vyházet trochu štěrku a zase plnej – to už mám rohlík přes celý obličej.
Vrozený talent aut od Subaru pro svižnou jízdu je všeobecně známý, ale že totéž předvádí i rodinné SUV, to je stále trochu šok. Víte, obyčejně si u SUV můžete vybrat, jestli budou sportovní, tedy nepohodlně tvrdé jako prkno, nebo komfortní, tedy rozkymácené jako bárka na moři. A ani v jednom případě není extra zábava je řídit. Forester ale dokazuje, že existuje i třetí cesta vedoucí k řidičské radosti.
Přitom tahle varianta benzinového motoru kombinovaného s automatickou převodovkou láká místo divočení spíš k uvolněné jízdě. Všimnete si toho už po pár metrech, kdy si uvědomíte, že neslyšíte motor. To je další zásadní odlišnost od běžných SUV, které vám výhružným rachtáním svých dieselů (platí zejména pro čtyřválce) dají jasně najevo, že jste válku se zábavným stylem života definitivně prohráli.
Forester však můžete mít i s dvoulitrovou benzinovou atmosférou, která umí jezdit úsporně (průměr osm litrů je na permanentní zvýšenou čtyřkolku snesitelný) a je naprosto tichoučká. Za to vděčí i převodovce s plynule měnitelným převodem, která se snaží držet otáčky co nejníže a nedrtí motor do nesmyslu. A když už to zadupnete (nebo nahmátnete pádla pod volantem), chytí se virtuálních kvaltů a chová se jako manuál.
Takže spojuje to nejlepší z obou světů? Rád bych vám řekl, že ano, ale nebyla by to tak úplně pravda. CVT převodovky fungují nejlépe s velkým krouťákem, kterého se můžou chytit (a nepotřebují tedy vytáčet motor) – atmosféry ho ale není tolik jako turbomotory (benzinové nebo dieselové), takže si pro větší zrychlení musí sáhnout pro koně ke čtyřem tisícům otáček a to už se projeví na hluku. A ani tak se z něj nestane žádná raketa (tou je až Forester XT).
Ale komu by to vadilo, když má tenhle Forester takový talent pro klidnou jízdu, že by klidně mohl vyučovat kultivovanosti na vysoké automobilové škole? Že se do něj vejde pohodlně celá rodina, nijak výrazně nepřekvapí, neobvyklé jsou však jeho schopnosti v terénu, které nekončí na polní cestě. Klidně si můžete troufnout i na větší sousta v podobě lesů, brodů, roklí nebo lomů, kde už obstojí jen skutečné offroady, ne jejich silniční napodobeniny.
Až Forestera vyválíte v bahně a ponoříte do řeky, ještě víc oceníte jeho vynikající výkony na silnici a je jedno, jestli zrovna hraje pohodového strážce rodiny, uklidňující limuzínu nebo vzrušující sporťák, sněžnou rolbu nebo horskou kozu. Forester se v každé roli a každé situaci cítí silný v kramflekách, což dodá spoustu sebejistoty i vám za volantem. A přesně proto si nakonec kupujete SUV, ne?
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Vynikající kultivovanost | – Nepatří k nejrychlejším... |
+ Pohodlí i zábava | – |
+ Solidní prostornost | |
+ Moderní infotainment |
Technické parametry vozidla Subaru Forester 2,0i Lineartronic:
Základní cena vozu |
|
Motor |
plochý čtyřválec |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
1 995 cm3 |
Výkon |
110 kW (150 koní) při 6 200 ot./min. |
Točivý moment |
198 Nm při 4 200 ot./min. |
Hmotnost |
1 587 kg |
Výkon/hmotnost |
94 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
11,8 s |
Max. rychlost |
192 km/h |
Převodovka |
automatická, plynule měnitelný převod |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
6,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
215/55 R16 |
Délka |
4 595 mm |
Šířka |
1 795 mm |
Výška |
1 735 mm |
Rozvor náprav |
2 640 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
505 l |