Datum článku: 15.10.2015 | Autor textu: Martin Jánský
Známé jméno, nový koncept – oživení Vitary se neobešlo bez obětí, ale většina zákazníků tím víc získá, než ztratí.
Prosím o minutu ticha za zesnulou Vitaru. Skonala v tichosti při mezigenerační obměně ve věku pouhých 26 let. Ale netrapte se, bylo to pro ni tak trochu vysvobození. Posledních pár let se totiž trápila vadnoucími prodeji, protože se vkus zákazníků změnil – místo drsných offroadů teď chtějí raději kultivovaná SUV. A rozhodnutí Suzuki bylo stejně nevyhnutelné, jako se vám může zdát nemilosrdné – je daleko lepší prodávat stovky tisíc moderních crossoverů než desítky tisíc tradičních teréňáků. Chápu to, automobilky prostě nejsou charita.
Ale proč se Suzuki rozhodlo střelit se do nohy a postavit novou Vitaru přímo proti svému současnému modelu SX4 S-Cross (redakční TEST ZDE)? Oběhněte si obě auta s metrem, porovnejte si dostupné motorizace a prozkoumejte ceníky a musíte dojít k závěru, že jsou prakticky totožná. Odpověď je prostá – Vitara cílí na segment městských SUV, který momentálně zažívá boom a nabízí potenciál velkých prodejů. A S-Cross pro něj jednoduše nebyl dost cool.
Ten totiž hraje čistě na praktickou notu a drží se zdrženlivého konceptu rodinného hatche, zatímco Vitara si bere víc ze svých terénních kořenů, míchá to s praktickými proporcemi a přidává k tomu pár vizuálních frajeřinek v podobě výrazných barev a kontrastního lakování karoserie a střechy. Dokonce si ji nově můžete ještě dál vyšperkovat optickými detaily z Urban nebo Outdoor paketu. Už to není žádný velký drsňák, ale rozhodně jí neupřete, že má styl.
Stejné je to i v interiéru – S-Cross je zcela rozumný a uživatelsky jednoduchý, Vitara přináší malý náznak rozmařilosti v podobě lakovaných plastů, palubních hodin a svěžejšího rozložení palubní desky. Hlavní rozdíl je ale ve výbavě, kterou má Vitara širší. Jako novější auto v nabídce přináší modernější prvky jako infotainment s dotykovým displejem a zrcadlením mobilního telefonu, couvací kameru nebo adaptivní tempomat s funkcí nouzového brzdění. Ano, tyhle výdobytky vědeckotechnické revoluce má už i malé Suzuki!
Díky tomu se dokáže vyrovnat moderní konkurenci v nabitém segmentu malých crossoverů. Oproti nim má však jednu zásadní výhodu – pohon všech kol realizovaný prostřednictvím elektromagnetické mezinápravové spojky. Juke, Captur i 2008 jsou pouze předokolky a čtyřkolkové verze Mokky a Yetiho jsou už pořádně drahé, takže pokud bydlíte v horách nebo s chutí zdoláváte terénní překážky, Vitara je jasná volba, protože se jen tak něčeho nezalekne.
Ještě o mnoho lépe jí to ale jde na silnici. Na rovinkách si pohodlně pluje a v zatáčkách přidává k poddajnosti i obratnost a stabilitu, ve městě se snadno ovládá a při dálkových cestách vás konejší pohodlím a klidem. Řízení je přirozené a snadné, a i když 120koňová atmosférická šestnáctistovka pochopitelně není žádný trhač asfaltu, na běžný provoz bohatě stačí a umí při tom být i úsporná (není problém jezdit kolem šesti litrů na sto). Mohlo by vás lákat připlatit si za stejně silný diesel, který má dvojnásobný točivý moment a jezdí o litr a půl úsporněji, jenže taky stojí o 60 tisíc víc. Sami si rozhodněte, jestli vám to za to stojí.
Tak které byste si vybrali vy – cool Vitaru, nebo praktický S-Cross? Podobně velké, podobně užitečné, podobně jezdící a se stejnými motory. Rozdíly jsou vážně jen drobné: Vitara je přeci jen pohlednější, má při trochu nižší ceně lepší výbavu (LED, couvací kamera, …) a můžete si s ní trochu víc troufnout v terénu, S-Cross kontruje především lepší praktičností – je o 10 cm delší a toho si všimnete na zadních sedadlech a v kufru (Vitara má jen 375 l oproti 430 l S-Crossu) – nenápadnějším designem a o chloupek lepším chováním na silnici. Ať už si každopádně vyberete kterékoliv, nebudete zklamaní, protože jde o výjimečně přátelská auta.
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Suzuki Vitara 1,6 VVT AllGrip:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, atmosférický benzin |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 586 cm3 |
Výkon |
88 kW (120 koní) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment |
156 Nm při 4 400 ot./min. |
Hmotnost |
1 235 kg |
Výkon/hmotnost |
97 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
12,0 s |
Max. rychlost |
180 km/h |
Převodovka |
manuální, 5 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři prostřednictvím elektronické mezinápravové spojky |
Spotřeba ve městě |
6,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,1 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
47 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
torzní náprava |
Rozměr pneumatik |
215/60 R16 |
Délka |
4 175 mm |
Šířka |
1 775 mm |
Výška |
1 610 mm |
Rozvor náprav |
2 500 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
375 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Uživatelská přátelskost | – Fanoušci původní Vitary roní slzy |
+ Má styl | |
+ Příjemně jezdí a dobře se řídí | |
+ Opravdová čtyřkolka | |
+ Moderní výbava |
1,6 VVT (120 koní) |
Renault Captur 1,2 TCe EDC (120 koní) |
Peugeot 2008 1,2 PureTech (110 koní) |
Opel Mokka 1,6i (115 koní) |
0-100 11,5 s 5,3 l/100km kufr: 375 l |
0-100 10,6 s 5,5 l/100km kufr: 377 l |
0-100 9,9 s 4,7 l/100km kufr: 360 l |
0-100 12,3 s 6,6 l/100km kufr: 356 l |
cena: 386 700 Kč | cena: 392 900 Kč |
cena: 365 500 Kč |
cena: 374 900 Kč |