foto Driversweb.cz

BMW Z4 M Coupé

Datum článku: 16.4.2010 | Autor textu: Matěj Slepička

BMW M3 E46 je velmi povedené auto, znalci uznávané jako jedno z nejlepších BMW všech dob. Jenže, co když sháníte něco ostřejšího na víkendové hrátky a komfort je vám spíše na obtíž? Pro příznivce této značky mezi zánovními ojetinami vyplave Z4M coupé.

Chris Bangle zatočil s klasickým designem a přinesl do BMW éru plnou nepochopených modelů zahalených kritikou odpůrců. Ani já nejsem příznivcem Banglova designu a po dlouhých snahách o pochopení designu Z4 jsem neustoupil ani o kousek. Na první pohled vás upoutá rozměrný předek, který se mi na danou kategorii nezdá dost sportovní. Jak je vidět, tak Z4M má stejný názor. Podle jejího výrazu to vypadá, že se každou chvilku rozpláče. Záď už je o poznání dramatičtější. Sportovně střižená světla ve vás vzbudí zvědavost a čtyři výfuky respekt. Oproti Z3 už se s rýpavými přáteli nemusíte dohadovat, jestli jde o kombi nebo coupé. Při pohledu z boku vyniknou další Banglovy křivky, které mi připadají docela zvláštní, dokonce bych vyjimečně řekl, že se mi líbí. Krásným detailem je boční blinkr umístěný pod znakem BMW.

Interiér je striktně dvousedadlový a drží se strohého jednoduchého stylu. Díky uspořádání interiéru dokonce vznikl použitelný kufr. Palubní deska je postavena s ohledem na účelnost. Použité materiály jsou docela dobré a vše potřebné je po ruce. Akorát systém idrive je na dnešní dobu poněkud zastaralý. Zajímavostí jsou budíky utopené ve dvou tubusech. Sáhnete na ně a zjistíte, že jde o imitaci kovu, sakra proč? Jakmile se rozhodnete posadit, přijde to, na co všichni s šibalským úsměvem čekáme. Zapadnete tak nízko, že vás to donutí vykřiknout něco hodně sprostého, stejně jako celou redakci. Zadek máte najednou až pod úrovní prahu, a i ten je nezvykle nízko. Uchopíte extrémně tlustý věnec volantu a budete přemýšlet, jestli není tlustý až moc. No možná to v BMW nemuseli tolik přehánět.

Motor je technický skvost. Považuji ho za druhý nejlepší atmosferický šestiválec. A který je ten první? Pyšní se jím 911 GT3. Takže řekněme nejlepší atmosférický řadový šestiválec, dokonce několikrát oceněný jako Motor roku. Umí být kultivovaný a zároveň hrubý přesně tam, kde je potřeba. Je nezvykle pružný a má vysoce návykový charakter. Vytáčení doprovází krásný zvukový projev, který s otáčkami nabírá na atraktivitě a postupně se mění v mechanický jekot. Nejvyššího výkonu dosáhne při 7900 ot/min a v 8200 ot/min. vás ale zkrotí omezovač otáček.

 Na Z4M musíte při jízdě nahlížet jako na motokáru. V tu chvíli pochopíte, proč je tak hlučná a nekomfortní, ale naopak nepochopíte následující dvě věci - proč nemá více citu ve volantu a nižší hmotnost. S komunikativním řízením a váhou 1100 až 1200 kilo by byly víkendové hrátky jistě jednodušší. Alespoň vám to vynahradí nízký posaz těsně před zadními koly, ze kterého se chování vozu skvěle kontroluje. Uveďte Z4M do sportovního režimu a sledujte, jak zhrubne. Zrychlí se převod řízení, zkrátí dráha plynu a špéra se připraví na drifty.  Šlápnete na to a kousavými pohyby zvedáte prach ze silnice. Necháte ji zachraplat v omezovači a s lehkým protočením kol chytáte adhezi na dvojku. Opravdový zážitek. V první ostře projeté zatáčce poznáte důmyslnost v rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy. Namíříte auto k apexu a drobnými korekcemi plynu a volantu snadno měníte stopu a balancujete tak mezi nedotáčivostí a přetáčivostí. Až se otrkáte a vypnete DSC, které budete používat stejně, jen když pojedete rozespalí do práce, můžete zatáčku zakončit elegantním sklouznutím zádě. Když to na vás přijde, zatáhněte v nájezdu za ručku, nebo prošlápněte spojku a vykružte drift ve tvaru písmenka, na které zrovna myslíte. K tomu vám pomůže jedna nadpozemská věc mezi zadními koly, nazvaná diferenciál s proměnnou svorností. Z4M s ním udělá mistra powerslidů každého, kdo se trefí do tlačítka Sport. Jen pozor, aby vás nekousla. Díky přirozeným vlastnostem krátkého rozvoru a téměř žádným převisům k tomu má občas sklony. U testovaného kousku nebyl omezovač rychlosti, takže zvládá rychlost blížící se 300km/h. Bohužel nikde nebyl tak dlouhý a bezpečný úsek na okušení této rychlosti.

Jak Z4M obstojí před konkurencí? SLK AMG sem tahat nebudeme, to není pro nadšené řidiče a je příliš obtloustlé na to, aby se stalo zábavným náčiním. Na první pohled se může zdát, že Cayman hraje stejnou ligu, je podobně zábavný, ale příliš vyměklý na hraní a na okruhy. Jaký by asi mohl být Cayman GT3? 350Z je zase jen pro chlupaté chlapy, kteří se chtějí rvát s kýmkoliv a čímkoliv - i s řízením. Takže je Z4M nejlepší volbou pro dovádění? Pokud trváte na vzhledu dvousedadlového coupé a chcete se odlišit od davu, tak určitě ano. Ale pokud vám jde především o ryzí zážitky z jízdy, doporučuji ustoupit od vychytávek vyplývajících z klasické koncepce tohoto vozu a naskočit do E46 M3 csl. 

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost spzKa 

 

Technické parametry vozidla BMW Z4 M coupe:

Hmotnost 1420kg
Motor řadový
Plnění motoru atmosférické
Uložení motoru vpředu podélně
Počet válců 6
Počet ventilů 24
Variabilní časování ventilů sacích a výfukových
Palivo benzín
Objem 3 246
Výkon 252 kW (343 koní) při 7 900 ot./min
Výkon / hmotnost 242 koní / t
Točivý monent  365 Nm při 4 900 ot./min
Zrychlení 0-100  4,9 s
Max. rychlost  250 km/h (el. omezena)
Počet rychlostí  6
Převodovka manuální
Poháněná kola  zadní
Diferencíál  elektronický s omezenou svorností
Spotřeba kombinovaná 12,1  l /100km
Spotřeba město 18,2 l/100km
Spotřeba mimo město 8,6 l/100km
Objem palivové nádrže 55 l
Zavěšení přední nápravy McPherson
Zavěšení zadních nápravy pětiprvkové
Rozměr kol 8Jx18 / 9Jx18
Rozměr pneumatik 225/45 ZR18 / 255/40 ZR18
Délka 4 113 mm
Šířka 1 781 mm
Výška 1 287 mm
Rozvor náprav 2 497 mm
Základní objem zavazadlového prostoru 300 l

 

Galerie

Komentáře