foto Driversweb.cz

Čezeta 506 – "Můj táta jí měl"

Datum článku: 18.9.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Už noblesa a styl cestování na Vespě má své obrovské kouzlo, ovšem obnovit výrobu českého ikonického skútru, a navíc s elektrickým pohonem, to zní jako nápad přesně trefený do dnešní hladové doby po retro designu a alternativních pohonech. Čezeťácké heslo „můj táta ji měl“ můžu říct i já, takže na tenhle test jsem se hodně těšil, pojďme na to.

 

 

„Můj táta ji měl“ a v podstatě stále ještě má, což mě přivedlo na myšlenku začít test téhle Čezety trochu netradičně u kávy:

Táta vypráví, že původní Čezeta byla v podstatě velký cestovní skútr, což potvrzuje i tehdejší obsah 175 cc. Motor byl tedy výkonově daleko od tehdejších pařezů a Stadionů s 50 cc. "Čezetu si kupovali mladé stylové páry a byl to skútr, který dámám umožňoval i boční sezení, a tím pádem i jízdu například ve večerních šatech." Proto má mimochodem namísto stupaček ližiny po celé délce kapotáže.

Velký motor už v té době umožňoval cestování rychlostí 100 km/h, ovšem limitem prý býval uskákaný podvozek, který pro svou jistotu potřeboval hladký asfalt. Faktem je, že cokoliv z té doby má omezené schopnosti tlumení nerovností, nicméně u Čezety to navíc podpořil systém přepákování předního zavěšení. Přední kolo totiž, poměrně nezvykle, není v ose s řídítky.

 

  

Teď je ale čas dopít kávu, přestat žmoulat stylové klíčky a vyrazit do centra Prahy. Krátké pípnutí signalizuje aktivování, levou rukojeť přetáčím na úroveň zpátečky, lehce couvnu a s decentním zabručením nebo spíše, v případě prasete, chrochtnutím elektromotoru na prvním metru vyrážím pomalu a tiše do centra Prahy.

Retro styl chápe každý výrobce jinak. Nejčastěji ve světě aut a motorek narazíte na moderní stroje, jen s větším či menším odkazem na klasický design. Výrazně zážitkovější volbou je zachování původní konstrukce v maximální míře a jen ji osadit moderní technikou. Přesně tou cestou se vydala i reinkarnace klasické Čezety.

V případě Čezety 506 jde o elektromotor s výkonem 15 koní, chytře umístěný přímo v zadním kole, tím pádem tady nenajdete žádný řetěz, jako na původní Čezetě. Výhodou výkonu 15 koní je samozřejmě fakt, že na Čezetu vám stačí řidičák B.

 

Druhou nejpodstatnější částí pohonu jsou baterie o kapacitě 6 kWh, které stačí na 100 km jízdy, a nově je k dostání i varianta s 8,3 kWh na cca 150 km jízdy. Čezeta navíc rekuperuje brzdnou energii přetočením rukojeti plynu do opačné polohy, a tak je možné tenhle dojezd po městě šikovností ještě trochu protáhnout. Zástrčku na nabíjení najdete na místě původního elegantního víčka nádrže.

Z klasické zásuvky dobijete Čezetu za 4 hodiny a na cestách můžete využít rychlonabíjení pomocí adaptéru z konektoru Mennekes. Pod sedačkou je naštěstí dost místa na veškeré elektro příslušenství, takže můžete mít kabely vždy po ruce.

Asi už jste pochopili, že Čezeta 506 kombinuje nadčasový pohon s klasickou koncepcí a že jde vskutku o zážitkovou kombinaci. Na semaforu si můžete užít masivního zrychlení, které vás vystřelí z křižovatky tak, jako to umí například auta od Tesly, a když budete mít odvahu, můžete svištět až 130 km/h. Vyzkoušeno. 

 

Kromě pohonu a perfektních brzd na vás ale Čezeta působí neuvěřitelně autenticky. Zůstaly například perfektně zpracované budíky na původním místě. Krása, ale pokud na nich chcete cokoliv vyčíst, musíte spustit oči z dnes již chaotické dopravy a sklonit hlavu. Zůstala dokonce i konstrukce přepákování předního kola s centrální pružinou, která je samozřejmě pořád zdrojem určité nervozity podvozku na nerovnostech.

Stačí ale zpomalit, vyrazit do centra města, podvozek se vyklidní a Čezetu si neskutečně užijete. Reálný dojezd v tu chvíli nelimituje ani tak výdrž baterie jako spíše neuvěřitelný zájem kolemjdoucích. Turisté se ptají, co je to za stroj, pamětníci vypráví své zážitky z mládí a já jsem po víkendu s Čezetou společensky nabitý jako bych měl za sebou divadení vystoupení.

 

Na stránkách www.cezeta.com se při konfiguraci své Čezety 506 dostanete snadno přes částku 400 000 Kč. To je samozřejmě dost peněz, ale faktem je, že i konkurenční elektroskútry stojí stejně. Tady si navíc nekupujete jen dopravní prostředek, ale sociální status, styl a odkaz na ikonu historie.

Další zajímavou variantou, jak Čezetu 506 řídit, je využít pronájmu v Praze nebo Olomouci. Za 1250 Kč můžete mít elektrickou Čezetu na den pro sebe a za 2500 Kč dokonce na celý víkend.

Test: Matěj Slepička, Foto: Richard Langmajer

 

Buďte u toho: @matej_driversweb

 

Technické parametry motocyklu Čezeta 506-2:

Základní cena stroje

355 000 Kč

Motor

elektromotor

Kategorie

A1

Výkon

11 kW (15 koní)  

Točivý moment

-- Nm 

Hmotnost

-- kg

Zrychlení 0−100 km/h

-- s

Max. rychlost

 130 km/h

Dojezd

100km / 150km

Velikost baterie

6 kWh / 8.3 kWh

Rozměr pneumatik

110/70-13

130/90-13 

Výška sedla

780 mm

Rozvor

 1 340 mm

 

Galerie

Komentáře