Datum článku: 22.2.2012 | Autor textu: Luboš Růžička
Napodobujeme legendárního kartáginského vojevůdce Hannibala, který se v hlubokém starověku vydal na nemyslitelný přechod zimních Alp s armádou černošských válečníků a stádem afrických slonů. My jsme si na to vzali malý městský crossover.
O premiérovém testu Audi v naší redakci jsme měli jasnou představu velmi záhy po letmém pohledu do kalendáře. „Velký Quattro! Už vidím ty fotky po práh v prašanu. Na horách mu to bude slušet!“ rozhodl fotograf. „Špindl! Co Špindl, Šumava má skoro metr sněhu. Hmm, proč vlastně ne rovnou Alpy?“ A bylo rozhodnuto. Nehledě na známé dřevorubecké přísloví jsme se s chutí vrhli na řezání! Řezali jsme ve dne, řezali jsme v noci, někteří řezali v práci, jiní ve škole. Plány byly nařezány velkolepé, zásoby jakbysmet. Až kohosi pár dní před odjezdem napadlo ještě pro jistotu přeměřit kalendář s rozpisem testů. „Quattro“ tam stálo. Pěkně tučnou dvacítkou, že by to snad ani krtek nepřehlédl. Dokonce i „Q“ před ním bylo. Nepochopitelně jsme však přehlédli to nejdůležitější uprostřed – trojku! Z velkého SUV byl rázem crossover, z quattra pseudoquattro a katedrála plánů se zmítala v poryvech naší nedůkladnosti a počínající zoufalosti. Prvotní zklamání jsme však promptně přetavili ve výzvu.
Napodobujeme tak Hannibala, legendárního vůdce kartaginského vojska, který se kdysi vydal na nemyslitelný přechod zimních Alp s armádou černošských válečníků a stádem afrických slonů. My jsme si na to vzali malý městský crossover. Svalnaté křivky, mohutná čelní tlama, jež by bez pečlivého mřížování nejspíš vcucla stádo ovcí s bačou i salaší, vyboulené podběhy či bájný přídomek „quattro“ v leckom vzbudí divokou představu, kterak se s ním kdesi v závějích prokousává nepřízní počasí i osudu. Dneska ale tělem klame kdekdo a v éře SUV už široká ramena nejsou nutně synonymem neporazitelnosti. Hannibalovo tažení ale alpské nástrahy zdecimovaly. Když Římané vyděšeně halekali památné „Hannibal ante portas!“, byla jeho armáda sotva poloviční. Jak se tedy porve městská Q3 s pro ni neobvyklým úkolem? Dokáže nás bez újmy na fyzickém či psychickém zdraví dopravit i se zimní výbavou širými autostrádami a úzkými horskými silničkami do šest stovek kilometrů vzdáleného střediska?
Už při nakládání věcí do kufru nám Q3 komplikuje pouť. Ten může být sice papírově svým objemem špičkou ve třídě, jenže kvůli vysokému dnu a zkoseným pátým dveřím nedokázal ani zdaleka pobrat všechnu naši výbavu, navíc kopí a slonů prostou. A tak mě při vyřazování huňatých svetrů a třídění řízků přepadl pocit, jaký muselo mít tisícihlavé Hannibalovo mužstvo pochodujíc vstříc alpskému masivu jen v šortkách, potrhaných tílkách a s půlkou tatranky v kapse. Potěší ale sklopná opěrka mezi zadními sedadly, díky níž jsme dovnitř bez problému nasoukali tři páry lyží. Sice jsme se pak museli smířit jen s čtyřsedadlovou konfigurací, ale popravdě prostřední „jumpseat“ je stejně spíše nouzový a při delší cestě by z něj utekl i ten nejotrlejší žokej s ultraodolným zadkem.
Prvních pět hodin strávených v dálničním tempu jsme využili k hloubkovému průzkumu interiéru. Precizní zpracování, příkladná ergonomie, čitelné přístroje, kvalitní materiály - Audi definuje veškerá interiérová klišé. Všechny plasty jsou na dotek přesně takové, jaké od pohledu očekáváte, žádné zbytečné spáry, všechno dokonale sedí, nikde nic nevrže. Otravují jen ovladače klimatizace, které, ačkoliv se tváří otočně, dovolí regulovat teplotu pouze „cvakáním“ na jednu či druhou stranu. Příplatkové sportovní sedačky snoubí luxus kůže s odolností alcantary. Při delším cestování dopřejí dostatek pohodlí, zatímco jejich boční vedení při svižnější jízdě tělo podrží a účinně uchrání od bolestivého setkání s loketní opěrkou.
Designem temně černý interiér nenadchne a nepomohou tomu ani hliníkové dekorace. Jejich smysl však nabývá nových rozměrů se soumrakem, kdy podsvíceny bílými diodami ambientního osvětlení zútulňují a zpříjemňují atmosféru uvnitř. Další diody, ve zpětných zrcátkách, hlásí při souběžné jízdě vozidlo číhající skryté v mrtvém úhlu.
Dojem luxusu podporuje i multimediální středobod Q3 - systém MMI s výklopným sedmipalcovým displejem navrchu palubní desky. Není dotykový, protože by na něj řidič stejně nedosáhl, ovládání tlačítky na volantu a středové konzole je však dostatečně intuitivní. V jeho četných zákoutích lze nastavit prakticky vše, od centrálního zamykání, přes audio či navigaci, až po jízdní režimy. Na výběr jsou čtyři, od ekonomického Efficiency, až po přibroušený Dynamic.
Žezlo krále dálnice získává režim Comfort. Řízení je příjemně měkké, plyn svoji odezvu zbytečně neunáhluje, motor se zbytečně nevytáčí a adaptivní tlumiče vykouzlí na uskákané dálnici pohodlí hodné Pražské paroplavební. Za doprovodu symfonie tichého bublání naftových kamen, ševelení větru a libozvučných kytarových sól z produkce systému Bose se blížíme k hraniční linii.
Míjejíc torzo rozvadovské celnice dostávám možnost legálně vyzkoušet chování Q3 i za hranicemi našich dálničních limitů. Čekáte drama nebo nějaký kulervoucí zážitek? Můžete v klidu vydechnout, protože bych sem klidně mohl zkopírovat předchozí odstavec. Uvnitř Q3 totiž nepoznáte, jestli jedete sto třicet nebo třeba sto sedmdesát, oklame vás jako zkušený skořápkář.
Přichází sjezd z dálnice a za ním klikatá okreska. Režim Dynamic je jasnou volbou, stejně jako poloha Sport voliče S tronicu. Řízení oproti Comfortu znatelně tuhne, podle očekávání je ale němé a o dění pod předními koly zavile mlčí. Motor táhne lineárně pěkně odspodu a nechá se vytočit až k červenému poli lehce pod pěti tisíci. Ačkoliv se tak Q3 na první pohled netváří, na točivé okresce dokáže být překvapivě zábavná. Do zatáček se vrhá vzhledem ke své velikosti hladově, v nájezdu je na limitu lehce nedotáčivá, což jde na vrub těžkému dieselu pod kapotou a vyššímu těžišti, hned vzápětí zasahuje elektronika a rovná malé SUV do neutrality, aby se na výjezdu pod plynem připojila zadní kola a vykouzlila pohození zádí, které v únosné míře ponechá stabilizace bez povšimnutí. Na zásahy volantem reaguje poslušně a netrpí ani výraznějším nakláněním karoserie při přenosu váhy.
Suchý asfalt s přibývajícími výškovými metry střídá sníh, v němž by se právě quattro mělo cítit jako… a já to napíšu - prostě jako quattro ve sněhu. Elektrohydraulická mezinápravová spojka Haldex si s ním samozřejmě dovede příležitostným připojením zadní nápravy elegantně poradit, táhlé powerslidy, tak typické pro klasický Torsen, se ale u městského SUV nekonají. Stabilizaci lze přepnout pouze do Offroad modu, který stejně tu a tam klepne přes prsty. Úspěšně potírá zejména pokusy o přehoupnutí zádě ze zatáčky do zatáčky. Pravdou je, že asi mizivé procento majitelů (či spíše majitelek) Q3 má ambice ji podobným způsobem tahat za ocas, mě to s ní ale i tak bavilo! S hřebčínem o sto sedmasedmdesáti koních a rychlým, plynulým a inteligentním S tronicem, u nějž jsem ani nepociťoval větší potřebu využít manuálního řazení pádly pod volantem, navíc i překvapivě rychle ukusovala rovinky k příští zatáčce. Nikoho pak asi nepřekvapí, že v době původně hlášeného dojezdu do cíle jsme už dávno stáli na potemnělém parkovišti před hotelem a kochali se nezaměnitelným "nočním designem" Q3, který Audi paketem diod a diodových trubic dovedlo k dokonalosti!
Není sice levná, to ale od vozu se čtyřmi kruhy na masce ani nikdo neočekává. Audi je o kvalitě, individualitě a renomé prémiové značky, s níž jde vyšší cena ruku v ruce. Náš kousek přišel na 1 330 000 Kč, což je trochu hodně na malé, designově vcelku nenápadné auto. Z velké části je ale tahle suma dílem položek příplatkové výbavy a bez některých by se podle mě vozidlo tohoto segmentu obešlo. Základní verze Q3 quattro s dvoulitrovým turbodieselem a S tronicem totiž stojí už snesitelnějších 869 900 Kč a podobná cenovka visí i na BMW X1 xDrive 20d, stylový Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD je pak o více jak sto tisíc výš. Ne každý ale touží být exotem na mušce všech ukazováčků ulice jako třeba právě v Evoqu a přesně na toho Audi Q3 cílí svými elegantními tvary a uhlazenými liniemi.
Q3 v naší výzvě statečně obstála a přesvědčila nás, že se stejným přehledem, s jakým se umí orientovat v bludišti ulic velkoměsta, dokáže být spolehlivým společníkem i menší rodině třeba právě cestou na hory. Zachovala se jako právoplatný potomek rodiny Audi, na dálnicích nás hýčkala komfortem a stabilitou, na horských okreskách bavila silou a hravostí. Pokud tedy nemáte to srdce drbat o víkendech žebra vaší A8 na polní cestě k chalupě a vaše žena touží po kompaktním a elegantním společníkovi do města, nahlédněte k Audi. Hodíte za hlavu obavy o své víkendové pohodlí a nový přírůstek neubere vaší garáži nic na výjimečnosti, kvalitě a individualitě - vlastnostech, formujících již celá desetiletí image ingolstadtské značky.
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Audi Q3 2.0 TDI quattro S tronic:
Stav vozu/rok výroby |
nový / 2011 |
Stav tachometru |
9 000 km |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 660 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
přeplňování turbodmychadlem |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 968 ccm |
Výkon |
130 kW (177 koní) při 4 200 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
107 koní/t |
Točivý moment |
380 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
8,2 s |
Max. rychlost |
212 km/h |
Počet rychlostí |
7 |
Převodovka |
automatická dvouspojková S tronic |
Poháněná kola |
přední, zadní připojitelná pomocí spojky Haldex |
Spotřeba kombinovaná |
5,9 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
7,0 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
64 l |
Zavěšení přední nápravy |
vzpěry McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
nezávislé zavěšení Multilink |
Rozměr pneumatik |
215/60 R17 |
Délka |
4 385 mm |
Šířka |
1 831 mm |
Výška |
1 608 mm |
Rozvor náprav |
2 603 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
460 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ pružný a silný motor | – malý zavazadlový prostor |
+ rychlá a chytrá převodovka | – vyšší cena |
+ ovladatelnost | – nelze vypnout ESP |
+ kvalita a ergonomie interiéru |
2,0 TDI (177 koní) |
BMW X1 xDrive 2,0d (177 koní) |
Range Rover Evoque AWD 2,2 TD4 (150 koní) |
2,0 TDI (140 koní) |
0-100 8,2 s V max 212 km/h 5,9 l/100km |
0-100 8,4 s V max 213 km/h 5,8 l/100km |
0-100 9,6 s V max 182km/h 6,4 l/100km |
0-100 10,2 s V max 188 km/h 6,0 l/100km |
|
|
|
|
cena: 869 900 Kč |
cena: 870 500 Kč |
cena: 984 000 Kč |
cena: 733 000 Kč |