foto Driversweb.cz

Jaguar XF Sportbrake 25d AWD – krvácející uši

Datum článku: 2.1.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Nádherné a úžasně jezdící auto, které má ale jeden zásadní problém, kvůli kterému ho nebudete chtít.

Nevím, jak to říct. Rád bych se schoval za nějaký elegantní diplomatický obrat, použil berličku v podobě hyperboly, prázdné fráze, ustáleného klišé nebo z toho rovnou vyklouznul věnováním se jinému tématu, ale nejde to. Musím to prostě říct hned na začátek a na plnou hubu: tohle XF zní jako Transit.

Uf, je to venku a mně je hned líp. Ale zaslouží si to vysvětlení. XF 25d má pod kapotou nejmodernější čtyřválcový bi-turbodiesel řady Ingenium, který najdete v Jaguarech i Land Roverech, a ve všech instalacích se vyznačuje značnou silou, solidní úsporností, příjemnou kultivovaností a tichým během. Ve všech kromě XF!

Tady totiž pod plynem typicky čtyřválcově rachtá, což se k luxusnímu kočáru vážně nehodí. Vážně vás to bude tahat za uši. Částečně v tom má prsty automatická převodovka, která v nižších rychlostech vytáčí motor až zbytečně vysoko (celé to působí stejně jako v dříve testované slabší single-turbo verzi XF 20d), ale jenom její vina to není. Tady se prostě něco zatraceně nepovedlo.

 A je to vážně zatracená škoda, protože to kazí jinak hodně povedené auto. XF je správná sexy kočka i s batohem na zádech, interiér vás bude hýčkat a rozmazlovat skvělými materiály a krásným zpracováním, ani ve výbavě vám nebude vůbec nic chybět a prostoru je i díky 565litrovému batohu dost po všech stránkách.

Hlavně řidičsky je tohle auto učiněná radost. Podvozek si bere to nejlepší od Lotusu a překládá to do jazyka skoro dvoutunových manažerských korábů. XF je nádherně poddajné a dýchá se silnicí, což je dobré pro pohodlí na cestách i pro udržování stability ve svižnějším tempu. V zatáčkách se nechá přesně vést, nechá vás pracovat s přenosy hmoty a přitom se oddaně drží stopy. Chytrá čtyřkolka se nijak nevnucuje, jen vám přidává potřebnou trakci na výjezdu. Prostě lahoda.

I té síly má na pospíchání po okreskách i v levém pruhu dálnic vážně dost (240 k a 500 Nm), a když trochu povolíte nohu na plynu, dokáže se čtyřválec uklidnit do tichého ševelení, které nijak neruší. Navíc se snadno spokojí s šesti až sedmi litry paliva – podle toho, jak moc spěcháte. Na dálkové cesty je to vážně prima parťák. Jenže při každém rozjezdu od semaforů si zase vzpomenete na Transit a budete ho proklínat.

Tenhle problém je samozřejmě řešitelný. Kromě hlasitého audia nebo špuntů do uší si totiž XF můžete objednat s třílitrovým turbodieselovým šestiválcem, který bude jen tiše vrnět jako dobře vychovaná kočka, akorát že ho Jaguar nabízí jen k vyšším výbavám a s příplatkem skoro 180 tisíc (navíc bez možnosti AWD), takže jeho cena začíná na 1,86 milionu. Au! Případně můžete ušetřit a sáhnout pro tichý turbobenzín. Tuším ale, že ani jedno vám váš fleetový koordinátor nedovolí.

Je totiž poměrně nízká šance, že si XF Sportbrake půjdete koupit za své kačky. Jaguar původně XF s batohem dělat ani nechtěl, sázel spíš na F-Pace, své nové módní SUV. Jenže firemní trh si variantu kombi vynutil. Manažeři asi neumí moc dobře balit. Šéf firemní flotily tak má po ruce velmi účinný nástroj pomsty…

XF se čtyřválcovým turbodieselem je totiž vážně za trest. Ano, všichni ostatní premianti dávají do svých také naftové čtyřhrnky, ale jejich neduhy zvládají potlačit daleko účinněji. Jaguar to v případě XF dost nezvládl. A to je vážně strašná škoda, protože jinak je tohle auto opravdu skvělé…

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Krásná kočka i s batohem – ...ale zní u toho vážně otravně   
+ Konejšivý interiér – Šestiválec stojí nesmysl
+ Atletické jízdní vlastnosti (na tuhle třídu)     
+ Motor má síly na rozdávání...  

Technické parametry vozidla Jaguar XF Sportbrake 25d AWD:

Základní cena vozu

1 387 144 Kč

Motor

řadový čtyřválec, bi-turbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 999 cm3

Výkon

132 kW (180 k) při 4 000 ot./min.  

Točivý moment

430 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.

Hmotnost

1 770 kg

Výkon/hmotnost

101 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,9 s

Max. rychlost  

219 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí  

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

5,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

66 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/35 R19

Délka

4 955 mm

Šířka

1 987 mm

Výška

1 496 mm

Rozvor náprav

2 960 mm

Objem zavazadlového prostoru 

565 l

Galerie

Komentáře