foto Driversweb.cz

Opel Astra GTC 2,0 CDTI – svůdná kráska

Datum článku: 25.10.2012 | Autor textu: Martin Jánský

Styl je dnes vším a Astra GTC ho má na rozdávání. Všechny ty svůdné křivky a smyslné linky nosí s grácií a snadno vás s nimi může okouzlit. A nejlepší na tom je, že GTC není jen krásné, ale i opravdu schopné auto, takže nebude divu, když se do něj zamilujete. Je však Astra GTC ta pravá právě pro vás?

Asi jsem už podlehl. Přistihl jsem se, jak opakovaně Astru GTC označuji jako hatchkupé, nebo dokonce kupé. Podlehl jsem klamnému vábení a na rozdíl od Luka se přidal k temné straně síly. Na mou obranu, GTC je opravdu krásné auto. A i když fakticky není ničím víc než třídveřovým hatchbackem, elegancí tvarů karoserie se nám snaží vnutit opak. Daří se jí to. Působí tak hodnotněji než podobně koncipovaný třídveřový Mégane a kupéčkoidněji než Scirocco s příliš svislou zádí. Pokud jsem si u Astry v předchozím testu stěžoval, že jí chybí charakter a hlubší smysl, GTC ho díky své kráse nalézá. Je to znak mé povrchnosti? Přitažlivost GTC však není vůbec povrchní, protože pod stylovým kabátkem je to pořád aktuální Astra, což je vlastně dost dobré auto.

Dokonce tak dobré, že i když pod kapotou GTC klapal nafťák, kolega Matěj si naši oblíbenou testovací trať dal ne jen jednou, ale dokonce dvakrát za sebou. Řízení nemá cit, ale je přesné, převodovka je rychlá a pedály slušně rozmístěné. Dvoulitrový turbodiesel se 165 koni táhne skutečně autoritativně a nechá si líbit i vytáčení k pěti tisícům. Nejvíc si Matěj pochvaloval podvozek. Váha motoru ovladatelnost neomezuje, GTC působí na svou velikost docela hbitě a ani točivý moment nemá tendenci tahat za volant – to je jistě důsledek nového předního zavěšení HiPer Strut, které je pro GTC specifické. Zadek se dokonce nechá pobídnout plynem k utažení stopy. ESP je nastavené tak, aby ho v tom podporovalo a přitom dbalo, aby se věci nevymkly kontrole. Skutečně příkladně nastavený podvozek.

 

Já se s GTC svezl déle, takže mohu přidat další postřehy. I náš testovací kus měl adaptivní podvozek FlexRide, který umí změnit nastavení auta ve třech módech – Tour má oproti standardu ještě měkčí nastavení a ležérnější odezvu na plyn, Sport ji naopak citelně přiostřuje, zvýší tuhost řízení a přitvrzuje tlumiče. Rozdíly v reálu skutečně poznáte, nicméně i v nastavení Sport zůstává šasi poddajné a snadno zpracovává nerovnosti, přičemž rychlejší odezvu na plyn určitě uvítáte – v běžném režimu je docela vlažná. Jak dobře víte, zadní náprava není víceprvková jako u nejsilnějších konkurentů, ale ani vlečená ramena vylepšená Wattovým přímovodem nemají v náročných podmínkách problém, Astra se tak soupeřům prakticky vyrovná.

 

V plném tempu je GTC velmi schopné, ale ne příliš uspokojující. Zkrátka neumí vtáhnout do děje a nadchnout. Jízda je díky odtažitému řízení poněkud klinická, což dokresluje motor neinspirativním dieselovým vrčením. Ale je to vlastně v pořádku, nafťák si nekupujete, protože se chcete přihlásit do amatérských závodů. GTC vyniká spíše cestovatelským talentem. Motor je slušně odhlučněný, podvozek se přes nerovnosti jen převaluje, na palubě vládne klid a se spotřebou kolem 6,5 litru a nádrží na 56 litrů můžete ujet přes 800 kilometrů. Pusťte si oblíbenou hudbu, zapněte tempomat a nechte se unášet cestou. Pak vám nebude vadit ani řízení podivně mrtvé kolem středové polohy.

 

Jelikož je GTC v jádru stále víc třídveřový hatch a ne kupé, nabízí velmi slušnou praktičnost, takže se na tu dlouhou cestu nebudete muset vydat sami a bez bagáže. Kufr má důstojných 380 litrů a pojme tak i víc než jen jeden golfový bag. Na zadní sedačky se vmáčkne i průměrně vzrostlý dospělý, díky mimořádně dlouhým dveřím to nebude vyžadovat ani příliš velké akrobatické schopnosti. Problémy s místem nejsou ani vpředu, na pohodlných sedačkách se rozvalí jakkoliv dimenzované pozadí, volant má široké možnosti nastavení, takže řidiči si nebudou stěžovat.

 

Možná si jen smutně povzdechnou, až budou hledat nějaké tlačítko na palubce. Designéři totiž neovládli svou tlačítkovou mánii: „Dáme jedno sem, další sem, pak taky jedno tamhle... a sem, sem a sem, jedno tady a tam a...“ Pak už přiběhli zřízenci v bílých pláštích s bundou se zapínáním na zádech a poukázkou na ubytování v polstrované cimře. Postupně se ale zorientujete a časem si i zvyknete, že je tlačítek trochu víc, možná vám to nakonec bude připadat i praktické. Kabina působí hodnotně, je dobře zpracovaná a materiály jsou odpovídající, hliníkové dekorace a červené ambientní osvětlení podporují dojem stylovosti.

 

A o stylu je GTC nejvíc. Funkčně jde o velmi schopný hatchback, ale povedená karoserie a designové detaily v kabině mu dodávají punc vyšší společnosti. Vlastně si dovedu představit, že zákazníci budou Astru GTC vnímat jako dostupnější verzi trojkového nebo céčkového kupé od věhlasnějších německých značek. Podobně uspokojující klidnou a pohodlnou jízdou, podobně důstojně elegantní vzhled, podobně hodnotná kabina. V tom, co dělá, je Astra GTC naprosto perfektní a představuje skvělou, do jisté míry jedinečnou volbu. Jenže my se za volantem raději bavíme, takže se daleko víc těšíme na divokou verzi OPC...

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Opel Astra GTC Sport 2,0 CDTI MAN6:

Stav vozu/rok výroby

nový/2012

Stav tachometru

18 000 km

Cena testovaného vozu

486 900 Kč

Hmotnost

1 550 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 956

Výkon

121 kW (165 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

106 koní/t

Točivý moment

350 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

8,9 s

Max. rychlost  

210 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,8 l/100 km

Spotřeba ve městě

5,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

56 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

zkrutná příčka s wattovým přímovodem  

Rozměr pneumatik

235/50 R18

Délka

4 466 mm

Šířka

1 840 mm

Výška

1 482 mm

Rozvor náprav

2 695 mm

Objem zavazadlového prostoru

380 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Lákavý a důstojný vzhled    – Velké a těžké dveře
+ Skvělé jízdní vlastnosti – Přetlačítkovaná palubní deska
+ Prostorný interiér – Horší výhled dozadu a přes A sloupky   
+ Zajímavá cenovka  
+ Výborné Gran Turismo  

 

Opel Astra GTC

2,0 CDTI (165 koní)

VW Scirocco

2,0 TDI (170 koní)

Renault Megane Coupé

1,6 dCi (130 koní)

BMW 320d Coupé

2,0 diesel (184 koní)

0-100 8,9 s

Vmax 210 km/h

4,8 l/100km

0-100 8,1 s

Vmax 222 Km/h

5,1 l/100km

0-100 9,8 s

Vmax 200 km/h 

4,0 l/100km

0-100 7,5 s

Vmax 237 km/h  

4,7 l/100km

cena: 486 900 Kč

(Akční cena)

cena: 589 900 Kč

cena: 477 900 Kč

(Akční cena)

cena: 950 000 

Galerie

Komentáře